lördag 4 april 2015

Att säga nej till sjuka ideal / Tree change dolls

Jag hade egentligen tänkt visa upp en yoga-bild idag av när jag igår övade på att stå på underarmarna. Det var häftigt, men får vänta en stund..

För det första jag såg i morse när jag började bläddra runt på mitt facebook-flöde var en video om en kvinna i Tasmanien som återvann och gav gamla bratz-dockor ett nytt liv, med ett mer naturligare och gladare ansikte. Och vem skulle nu inte vilja ge sitt barn en sån här docka att leka med? Damn, till och med jag skulle vilja ha en sån docka nu.

Jag har aldrig tyckt om bratz dockorna, för face it, de är inte naturliga och ser mer arga ut än lyckliga. Det är inte många som föds med silikonläppar och ögon som täcker hela ansiktet. De här dockorna efter sin make-over ser mer passande ut till åldergruppen av barn som leker med dem.

Tänk att de som tillverkar leksaker har ett val. De skulle lika gärna ha kunnat ge sina dockor ett mer naturligt ansikte, med en naturlig kropp. Men det gör de inte. De fortsätter att spela på de ideal som leksakerna "skall ha" sedan 1959. Och det är ju inte friska ideal egentligen, och ganska svåra att uppnå om man inte tar till skönhetsoperationen.

Och ta mig inte fel, för mig så får man göra vad man vill med sin kropp, så länge man gör det av den rätta orsaken och inte för någon annan. Men jag tycker det är hemskt att största delen av befolkningen, och mest män, inte ser skillnad på äkta bröst och silikoninlägg. Att många kvinnor knappt vågar visa sig utan smink för sin partner. Och att utseendet skall vara det viktigaste och den enda som har betydelse. Eller tror att ett par större bröst eller en smalare mage skulle göra dem lyckligare. Det är bara så fel.
Och finns det inte en liten sanning i att de ideal som finns har något med barbiedockor och porrbranschen att göra?

Därför är jag så glad att just den här kvinnan förstår att alla förändring börjar i och med sig själv, och hon gjorde ett val att hennes dotter skulle leka med mer naturliga dockor. Och förvandlingen är magisk! De ser så söta ut och med sina handgjorda kläder som hennes mamma stickar, så ser de ut som att de kan ta över hela världen och klara av allt.
Nästan så att jag själv skulle vilja ta om måla om dockor, när den dagen är kommen.

Jag har fixat ihop ett kollage av hennes dockor och du kan hitta mer "Tree change dolls" på de här länkarna:
Länk 1, till hennes tumblr sida.
Länk 2, till hennes facebooksida.
Längst ner klistrar jag in youtube-filmen om henne.

2 kommentarer :