torsdag 26 mars 2015

Sticka en enkel kanin

Jag har sett på facebook en bild som har delats: hur man enkelt gör en liten kanin-kramdjur. Och eftersom jag sist gjorde ett enkelt stickmönster till sockor som uppskattades så mycket att några ville ha mer, så tänkte jag att det skadar ju inte att pröva på  att göra denna kanin. Och det var så enkelt och roligt. Det som tar längst är att sticka en ruta.

Den här söta kaninen så fick bli en kattleksak. Jag hittade kattmynta här hemma som jag fyllde kaninen med tillsammans med bomull, och katterna ÄLSKAR kaninen.

Här är bilder med bildtext hur också Du kan enkelt sticka din egen kanin.

 1. Sticka en fyrkant. Eller så fyrkantig du vill ha den. Det går lika bra även om den inte blir en "perfekt" fyrkant. Sy en trekant som jag har gjort på bilden och dra sedan åt. (Du behöver inte använda dig av en annan färg. Det har jag bara gjort för att ni lättare skall se hur man ska sy)
2. När du drar åt i tråden så blir det hux flux till ett runt huvud med kaninöron. Fyll med bomull (och kattmynta om kaninen skall bli en present till din älskade katt).
3. När du fyllt huvudet med bomull så drar du till och syr fast.
4. Börja sy fast ryggen, men lämna ett hål så du kan fylla kaninen med resten av bomull (och kattmynta).

5. Fyll hålet med bomull (och kattmynta till din älskade katt) till kaninen blir tjock och gosig.
6. Sy fast baken.
7. Sy ögon och pynta kaninen som du vill den ska se ut. Min kanin fick ögon, mun och en svans av fjädrar som jag sydde fast. FÄRDIG!

Här är Mohicana just efter att hon fått sin kanin. Hon älskade den! Och kattmyntan gjorde henne lite smått galen. Kul att se katten, som annars är ganska lat av sig, leka och ha så roligt. På sista bilden ser ni att hon inte gillade att Herr Fantomen ville komma nära.


Mohicana som kramar om kaninen sin.

2 kommentarer :

  1. Oh, vilka söta katter! :) Har faktiskt aldrig testat kattmynta på min katt - fast det behövs väl inte egentligen, hon kan vara hur tokig som helst utan också :D Men vore kul att testa en gång iallafall och se hur hon reagerar :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, och ja. testa! Vissa blir galna å vissa bryr sig mindre. Det håller ju dock inte i sig så länge :)

      Radera