fredag 20 mars 2015

Solförmörkelse 20.3.2015

Idag var det total solar eclipse (85%), alltså solförmörkelse. Från svärfar hade jag fått svetsglas och jag hade laddat upp hela morgonen för att uppleva, fotografera och filma solförmörkelsen. För första gången i mitt liv (som jag kan minnas). Det var riktigt fint, och i och med att jag satt ute hela förmiddagen nu så har jag också fått några fräknar på näsan. Och ett minne för livet.

Här är en hel massa bilder, med klockslag (obs! finsk tid eftersom jag bor i österbotten, finland). 

Helt underbart!

(edit: Det här blogginlägget lägger jag i kategorin Aurora Borealis, bara för att hitta det lättare nästa gång jag vill njuta av solförmörkelsen)


Börjar med att visa filmen från solförmörkelsen. Hittade harmonisk musik som passade bra till.

Och här är alla bilder, med klockslag, från solförmörkelsen. 








8 kommentarer :

  1. Så fint du fotograferat ,Du måste ju vara nybliven Petalaxbo eftersom ditt namn var obekant för mig.Men när jag såg din bild vet jag att jag sett dig förut ,titta gärna in på min Petalaxblogg ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för kommentaren! :) Helt nybliven byssbo är jag inte. Har bott här i 2 år och varit mycket i byn i ca 4. :) Trevlig helg till dig med!

      Radera
  2. Läckert! Svetsglas hade jag åxå -99. Tror solen täcktes helt då. Fränt är det iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja det var en speciell upplevelse att få se solförmörkelsen :)

      Radera