söndag 1 mars 2015

Jag ger mig in i ESC-leken

Oh my. Ska jag ge mig in i Eurovision Song Contest leken och ge min åsikt om Finlands bidrag? Ett, två, tre.. nu kör vi.

Ett punkband som kallar sig Pertti Kurikan Nimipäivät vann och tävlar i första semifinal 19 maj. Går de då vidare är de i final i Wien. Punbandet som bildats i samband med en kulturworkshop 2009, för personer med funktionsnedsättning, har sen dess gjort en skiva och 8 LP. Och turnerat runt i massa olika länder. Till och med Ameri-katt.
Det var lite fakta. Nu kommer vi till min åsikt.

Jag tycker inte om punk. Är mer begeistrad av Robbie Williams. Men i det här fallet tycker jag bättre om punk än om vad som kommenteras nu överallt på internet. Vuxna människor som slänger ut sig de mest osmakliga kommentarerna som man kan tänka sig. Jag får huvudvärk av hur folk verkar ha tappat sina spärrar någonstans under livets gång och inte tänker längre än näsan är lång. Det som jag dock är tacksam över är att de som har röstat har större hjärta än de som kommenterar. Att de som röstat är fler och ett mer accepterande folk. Och Pertti Kurikan Nimipäivät såg ut att ha svinroligt på scen. Det om något, kommer man långt med.

Sen så har jag inte riktigt brytt mig om ESC någon gång. Det jag minns bäst från förra året då det var final i ESC var hur jag njöt av att få bo på hotell i Tammerfors med kärleken och hade det superbra. Det önskar jag att vi ska ta och göra snart igen *vink vink älskling om du läser detta*
Blogginlägg 1 från vår minisemester i Tammerfors: http://carloine.com/minisemester-i-tammerfors/
Och blogginlägg 2 från vår minisemester i Tammerfors: http://carloine.com/utsikten-tammerfors/

By the way. Jag förstår allt vad de sjunger i låten. Tydligen vaknade jag upp med en finsk språktalang över natten. Bra så.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar