onsdag 25 mars 2015

Att komma till insikt och vara trygg

Hej gott folk. Hoppas ni mår bra och är på gott humör. Det är jag i allafall. Fick vakna upp till en solig dag och har sovit läääääääääänge. Känner mig full av energi och redo för livet. Igår hade jag yoga-flow i nästan tre timmar. Tre timmar av meditation är inte illa pinkat. Och lugnet och känslan hänger med ännu idag.

Många kanske tror det handlar om att göra så häftiga poser som möjligt. Nope. Det handlar om att andas. Det som får oss att leva. Att vara där man är, i nuet. Och efter att jag nu, som igår, har spenderat nästan tre timmar på mattan så är jag så lugn. Och insiktsfull. 

I dagens samhälle, som är så fokuserat på "likes" och följare, och vi människor som alla behöver och vill ha bekräftelse, blir allt till sist till en salig röra. Folk har åsikter (det tycker jag om), men mest om andra (det tycker jag inte om). Många som kanske inte är så säkra på sig själv tror att de måste se ut eller vara på ett visst sätt för att bli accepterade eller älskade. Och har då åsikter om andra hur de lever sitt liv. Kanske för att de är rädda att se in i sig själva. Eller att "livet blir så mycket bättre om...." (fyll i "...." med vad du än känner). 

Saken är den att livet är så bra det kan bli. Just nu. Och att om du vill ha en förändring eller en annan känsla för livet så ligger makten endast i dig själv. 

Du duger precis som du är. Du behöver ingen förändring i det yttre för att bli älskad. 
För sist och slutligen så passar klyschan "Du måste älska dig själv innan du kan älska någon annan" bäst. Du måste älska dig själv innan du kan börja göra en riktig förändring. Du kan inte fullt ut älska någon annan om du går runt och mår dåligt i dig själv. Gör du en förändring medan du mår dåligt (vare sig det är att gå upp eller ner i vikt, skönhetsoperation, byta jobb, partner eller hablahaa) så kommer du troligtvis att ha kvar samma känsla ändå senare. Om du känner dig osäker kan inte någon annan ta det ifrån dig. Du kan känna dig tryggare för stunden, men det är inte det som det handlar om.
Det handlar om att vara trygg i sig själv.

Äkta lycka kommer inte utifrån. Det kommer inifrån. Och när man innerst inne vet att vad som än händer så duger man ändå, och klarar sig, så blir livet lite lättare. 

Jag duger. Precis som jag är. Och så länge jag lever med mig själv och mitt liv i sanning med mig själv och kärlek så kan jag klara av vad som helst. 
Och här är två bilder från igår kväll, efter tre timmar i meditation.


2 kommentarer :

  1. Härlig bild! Ser ut som du är på flygande mattan ;-) väl skrivit! Du fick med många sanningar! Det handlar ju mycket om att vara nöjd och uppskatta det man har nu. Det är nog bra att stanna upp ibland och känna efter. Lever jag som jag vill? Om inte så varför? Är jag trygg och kan stå för den jag är. Oavsett vad jag kommer fram till så är jag värd att bli älskad för den jag är. Vill ju inte vara nån annan han är ju sig själv ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för den fina kommentaren. Allt handlar ju om nuet, för vi har ju inget annat än det. Ha en fin dag! :)

      Radera