söndag 15 mars 2015

Att bli ett med nuet, än nåt i framtiden

Det här har varit den skönaste söndagsmorgonen på länge. Vaknade av mig själv, utvilad, men ändå tidigt (men inte FÖR tidigt). Fick dricka måriskaffi i lugn och ro (kunde inte skippa det helt och hållet) och for sen ut på terrassen. Solen värmde och jag läste lite bok och gjorde lite lätt yoga mellan varven. Höll på att bli lite rädd fram och tillbaka när jag fick se ett stort kryp komma flygandes, med ett mystiskt ljud. Tills jag kom fram till att det var två flugor som hade "sweet lovin" på gång. Flugor ska få ha vårkänslor de också, och det var ju inget att vara rädd för.

Timmarna har passerat och jag har inte gjort något revolutionerande idag. Förutom att bara varit och varit riktigt nöjd med det. Laddat upp med krafter inför ett kvällsskift och är för tillfället riktigt avslappnad och lugn.

Det är så vanligt att folk måste ha tusentals saker på gång hela tiden, om inte i det yttre så i det inre. Jag behöver ju inte göra så himla mycket, men jag tänker desto mer. Mest på idéer att fotografera eller skriva, så det till sist blir till ingenting. Därför är det så nyttigt att träna upp sig för att riktigt kunna koppla av. Att bli ett med nuet än nåt i framtiden. Att istället för att tänka eller göra en massa, stanna upp och lyssna till det är omkring sig. Se världen med nya ögon, som inte dömer. Och lyssna till omgivningen, utan att överanalysera.
Jag har lyssnat till fåglarna och flugorna som har haft "sweet lovin'" och känt hur solen har värmt mina kinder. Nu är det banne mig vår och jag välkomnar den med öppet hjärta!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar