tisdag 10 mars 2015

8 sätt till ett positivare liv

Man kan säga mycket om en människa genom att se hur de ser glaset. Är det halvfullt eller halvtomt. Själv så vill jag säga att jag är en av dem som ser glaset som halvfullt. Och är det inte det så ser jag till att fylla det. Helst med citronsaft. "When life gives you lemons, make lemonade!"

Men så finns det de som aldrig får se glaset som halvfullt. Och sker något bra, så är det säkert något skit på kommande. Att hela tiden gå på spänn och vänta sig olycka, skapar sist och slutligen olycka. Blir inte människorna sjuka av stress så drar man till sig det. Jag tror på vibrationer och det vi sänder ut så kommer tillbaka. Att kroppen reagerar på våra vibrationer och det visar sig sedan i vår hälsa.

Men hej! Innan du går och kryper under täcket och tänker att "Det är väl så här det skall vara", så säger jag "Nej!". Vi har alla ett val, i alla situationer. Kanske inte vad som händer, men hur vi reagerar på det. Vi kan börja göra medvetna val om att se glasert halvfullt istället för halvtomt, och resultatet blir att det till sist inte blir så svårt.

Jag gör medvetna val att skicka bra vibrationer till mig själv och de omkring mig. Att förvänta mig och sända ut efter universums alla gåvor, och tacksamt ta emot dem.

8 tips till att få en positivare syn på livet:


1. Allt som sker har en mening, något du kan lära dig av. Jag vill tro att allt som sker har en mening. Även om det för stunden känns "hopplöst" (som många kan uttrycka det) så finns det ändå alltid ett hopp. Och man lär sig av allt.
2. Släpp fördomar. Vi människor är en bekväm art. Det vi är vana med, vare sig det gör gott eller ont till oss, är bekvämt och tryggt. Kastas vi då in i en ny situation är det vanligt att taggarna vänds utåt och vi vill fly. Istället för att fly. Stanna kvar och känn efter. Det värsta som kan ske är att slutresultatet blir till ett av det bästa som har hänt oss.
3. Och om du dömer, var då medveten om att det är något inom dig som tar fram den känslan och de åsikterna. Fundera varför och vad det är som får dig att känna så. Och är det nödvändigt att känna så. Det du dömer är sist och slutligen din egen uppfattning om hur människor (och du själv) borde vara och leva. Det betyder inte att det är det enda rätta sättet.
4. Ta inget för givet. När vi människor som jag skrev tidigare, är en bekväm art, så blir det också till sist lätt att vi tar saker för givet. Man behöver inte mista något eller någon för att inse hur mycket man uppskattade det. Du kan välja att göra det NU!
5. Lev i nuet. Och gör det varje dag, medvetet. Det som har hänt, har hänt, och det kan du inte göra något åt. Du kan lära dig av det och släppa taget. Det som sker i framtiden  har ännu inte hänt, helt onödigt att stressa upp sig då.
6. Var snäll. Förstås åt andra, men först och främst till dig själv. Du väljer själv hur du vill bli behandlad av andra och dig själv. Ta hand om dig själv och sköt om din kropp och själ på bästa sätt. Umgås med människor som ger dig god energi. Och ge god energi tillbaka. Släpp taget om det negativa.
7. Visulaisera. Är du missnöjd med hur ditt liv ser ut nu, så är det lätt att man endast fokuserar på hur skit det är. Visualisera istället hur du vill att dit liv skall se ut, hur du känner dig då och vad du kan göra för att få det livet och känslan. Hit kommer vi då till vibrationerna jag skrev tidigare om. När du går och känner en härlig känsla och accepterar allt gott som kommer in i ditt liv, så blir det automatiskt så. När du också ser hur du vill att ditt liv skall se ut, så ser du också möjligheterna hur du skall nå dit.
8. Motto. Hitta något som du kan ta till och tänka på när du behöver något att hitta styrka ifrån. Mitt är:
"Circumstanses don't matter, only state of being matters."

When life gives you lemons, make lemonade. Det är också nyttigt för dig.

IMG_8577

7 kommentarer :

  1. Jätte bra inlägg, alla borde komma ihåg att hålla sig mera positiv :)

    SvaraRadera
  2. Så bra lista! Mycket bra att tänka på :)

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för den fina kommentaren! :) Det är ju det enda man egentligen behöver göra: att komma ihåg och vara närvarande för en positiv förändring. :)

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för den fina kommentaren! :)

    SvaraRadera