lördag 28 februari 2015

Troll och näthat

Igår kväll så såg jag på "Trolljägarna" på sveriges tv3. Det handlar om näthat. Elaka kommentarer på bloggar och för många i tv-programmet hot. Det är ganska enkelt för människor nuförtiden att visa och uttrycka sig. Yttrandefrihet kan många kalla det. Men "yttrandefrihet" blir också brottsligt när man går över gränsen.

Själv har jag inte problem med elaka kommentarer på min blogg. Vad det beror på kan jag inte säga. För många många år sen (jag har hunnit blogga nu i 10 år) så kunde det dyka upp elaka kommentarer på bloggen. Många av dem var såna som tyckte det var OK att kommentera hur man såg ut, andra visste bara bättre hur man skulle leva eller göra men det var aldrig eller gick aldrig så långt att jag tog åt mig. Det fick mig bara att fundera vad det är som driver dem att lägga tid på att vara elaka. Eller vad de får ut av att vara elaka. Sen slutade det och situationen blev som den är idag: De som vågar och tar sig tiden att kommentera är hjärtliga och snälla. Och jag är tacksam över er.

Men hur gör man när det kommer elaka kommentarer på bloggen? 
1. Du kan välja att radera kommentaren. Jag har det öppet för alla att kommentera. Man kan vara anonym om man vill, och kommentaren behöver inte modereras innan den publiceras. Skulle dock en elak kommentar publiceras så skulle jag nog radera den. Mest för att jag inte tillåter sånt i mitt liv eller min blogg.
2. Ta distans. Människan bakom skärmen mår knappast bra som lägger sin energi på att skriva elakt åt främlingar. Eller personer de "känner". Skriver någon åt dig att du är "fet eller ful" så är det nog upp till en själv om man tar åt sig. Och jag skulle inte ta en anonym kommentar på allvar.
3. Anmäl. Blir det till hot eller man känner sig hotad, kränkt m.m så är det bara att anmäla. Även om man är anonym på internet så är det inte så svårt att få reda på vem människan är bakom skärmen.
4. Och sist men inte minst, ignorera. Jag har sett många bloggare som lyfter fram sina "troll" och ger dem 15 minutes of fame i bloggen där de i ett "svarsinlägg" lyfter fram den elaka kommentaren. Man vinner inte något på att lyfta fram dem och försöka försvara sig själv.

Och till er som drabbas av elaka kommentarer. Hoppas att ni är så trygga i er själva att ni inte tar åt er av det som skrivs. Att ni inte slutar med det ni tycker om, bara för att en människa som tydligt mår dåligt tar ut det på er.

4 kommentarer :

  1. Sjukt bra skrivet, och ett så viktigt ämne att ta upp!

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra skrivet! Fick ibland elaka kommentarer förut, vissa var dock utformade så att det verkade som att de kommenterar samma skit i typ alla bloggar de klickar in sig på, det är svårt att ta åt sig i sådana situationer där det inte känns som att kommentaren är riktad åt just mig, trots att den copypasteats i nåt av mina inlägg. Sen fanns de också de som verkade helt obsessed och skickade en massa olika elaka kommentarer under olika namn (syntes förstås på IP-adressen att kommentarerna kom från samma dator) - blockade förstås IP-adressen då.

    SvaraRadera
  3. Det finns alla typer av människor. Vad härligt att man då kan välja negativitet bort från ens liv. :) Hoppas du i fortsättningen bara får fina kommentarer :)

    SvaraRadera