torsdag 5 februari 2015

Svar på frågestunden. ÄNTLIGEN.

Hej alla underbara människor! Tack för alla frågor till frågestunden. Och som jag lovade, så blev det nog en videoblogg. Men kanske inte en sån videoblogg jag först hade tänkt mig. Skyller på koncentrationssvårigheter och en dator som ska uppdateras med detsamma jag ska göra något vettigt. Men här är videobloggen, där jag nog får svar på några frågor. Resten svarar jag på under videon! :)
TACK igen, och fortsätt fråga om det är något ni undrar över. Kärlek!



Hanna frågar:
hördudu, jag har läst att du har (/har haft?) hypotyreos och jag har det själv och kämpar med att bli frisk. Jag vet att det är superindividuellt hur man mår bäst, men liksom, hur mår du bäst? Äter du bara Thyroxin eller något annat? Det skulle vara hemskt intressant att veta!

Jag har underfunktion av sköldkörteln och har haft det sen jag var 11-12 år. Äter dagligen Thyroxin och har nu haft, mycket tack vare medicinen, sköldkörteln i skick och balans en bra tid. För att jag ska må bäst, så lugn och ro som hjälper. Stress är ett BIG NO NO när det kommer till att ha alla hormoner och funktioner i skick. Det här är ändå en så pass vanlig sjukdom tycker jag, som lite folk har kunskap om, så detta svarar jag mer på i ett helt eget blogginlägg.

PJ frågar:
Då skall jag ställa en fråga: Vilka språk pratar du mer eller mindre? Finns det ytterligare något språk som du skulle vilja lära som du inte kan idag? Och varför i så fall?

Jag pratar svenska, förstår finska mer än jag pratar och så kan jag engelska. Kan säga att "Jag är hungrig" på både italienska och franska och förstår vad danskar och norrmän pratar om. Franska är dock ett språk jag skulle vilja kunna prata flytande.

Rebecka frågar:
Vet inte alls egentligen hur många besökare du har, men vad tror du att du har ”gjort” för att lyckats få många läsare? (Har känslan av att du har många läsare iaf :D)

Jag har nu bloggat i över 10 år. Om allt möjligt. Mest om mig själv. Men det jag tror har gjort att "jag har lyckats" är att jag tycker om det jag gör. Och det märker folk. Sen är jag väl rätt så harmonisk, i alla fall på bloggen, och det människor tycker om harmoni.

Anonym frågar ( MAN FÅR VARA ANONYM :) )
Jag följer din blogg bara sporadiskt. :) Men här kommer ändå några frågor:
-Hur många barn skulle du VILJA ha? (din bättre hälft har ingen åsikt i frågan och låt oss föreställa oss att ekonomin eller något annat inte skulle lida av det)
-Vad ska en bra blogg ha enligt dig?
-Vilken är den ovanligaste bloggen du läser? (Inte nödvändigtvis ovanlig som att personen bloggar om döda katter, utan helt enkelt ovanlig, som någon som bloggar bara om serietidningar)

1. Jag vill ha ett barn.
2. En bra blogg ska vara som www.carloine.com. En massa bilder, lite humor, massa harmoni och att det syns att människan tycker om det hen gör.
3. Jag följer Shaytards på youtube, som gör dagliga vloggar, nu i över fem år. Två föräldrar, fem barn, x-antal hundar och sju katter. Och en himla massa humor.

Pamela frågar:
Om du inte sku bo i Finland var sku du vila bo isf och varför?

FÄRÖARNA. Mest för att jag har så roliga minnen därifrån. Och för att det är en helt otroligt miljö att få fotografera och vistas i. Annars så är det dyrt och alla fyra årstider på en och samma dag, men sånt har jag förträngt. Mer om det i videobloggen! :)

Rebecka frågar:
Vilka tre saker vill du uppnå eller göra före du dör? Vad är meningen med livet enligt dig?

Tre saker. 1. Stå på händerna (det har jag nu klarat av). 2. Skriva böcker. 3. Hoppas fallskärm.
Meningen med livet är nog att vara i nuet. Att inte låta det förflutna eller framtiden förstöra ens inre frid, utan bara vara nöjd och lycklig i nuet. Det vi har och är. Just nu.

Anonym frågar:
Kan du finska? prata isf i en videoblogg!

Did it!

Nea frågar:
Tips på hur man botar en skräck.. Tex tandläkarskräck?

Det här skojade jag lite om i videobloggen, men lovar att det kommer ett helt skilt blogginlägg om just denna fråga! :)

Anna frågar:
Hur sköter du om ditt hår? Det är så fiiint

TACK SÅ MYCKET. Jag låter min frisör-mamma Style by Stina sköta om håret med hårvårdsprodukter (se videobloggen) från hennes salong, och så får hon klippa mig. Min sambo färgar mitt hår och annars så gör jag inte så mycket för att hålla håret i skick. Hårinpackning nu som då, låter håret självtorka och använder tangle teazer.

Fia frågar:
Jag följer din blogg så gott som dagligen – dina bilder är så otroligt vackra!
Men här kommer min fråga: Du är glutenalergiker, hur strikt är du med din diet?
Låste i något inlägg (för länge sedan) att du ätit vårrullar – finns det såna GF att få tag i Vasa?

Jag har haft diagnos celiaki nu i över 10 år och är strikt med min diet. Det tar två år för tarmluddet att återställa sig, så vill inte bråka med magen genom att ens fuska lite. De vårrullarna jag bloggade om finns på Vasa torg. De är vietnamesiska och görs av rispapper. Fråga de som säljer vårrullarna vad de är gjorda av. Kinesiska vårrullar görs oftast dock på filodeg, som inte är glutenfritt. Jag kan göra ett blogginlägg nån vacker dag om hur man gör "Glutenfria vårrullar á la Carro"

8 kommentarer :

  1. En sån fin video du gjort och tack för svaret om GF vårrullar. Jag visste inte att det var skillnad på vietnamesiska och kinesiska, men nu vet jag tack vare dig :-)
    Jag är själv inte celiakiker men min dotter är och i och med det blir det sist och slutligen så att hela familjen kör glutenfritt. Enklare så än att behöve fixa olika maträtter (speciellt när man inte är nån kung i köket ;-))
    Så alla dina GF recept är varmt välkomna!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack för frågan och kommentaren. Svarar nog gärna och så gott jag kan på alla era frågor. :) Ska nog se till att göra vårrullar snart då, så får ni njuta av hemmagjorda också. De smakar ju inte precis samma som de man köper på Vasa-torg, men allt man gjort själv smakar ju sist och slutligen bäst. Lycka till med den glutenfria maten och hoppas din dotter får må bra!

    SvaraRadera
  3. Tack för frågan och kommentaren! :)

    SvaraRadera
  4. Så härlig videoblogg! Älskar att du e så naturli o pratar dialekt - de känns int sådär fånigt stelt o tillgjort som vissa videobloggar bruk kuna va :D

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för den fina kommentaren! :)

    SvaraRadera
  6. […] fick en fråga till min frågestund, där Hanna frågade hur jag som har diagnosen hypotyreos (underproduktion av sköldkörteln) mår […]

    SvaraRadera
  7. Ååh har tänkt på det flera ggr! Vore så himla bra

    SvaraRadera