söndag 8 februari 2015

Svar på fråga / Sköldkörteln

Jag fick en fråga till min frågestund (klickar du här kommer du till inlägget där jag svarar på alla frågor), där Hanna frågade hur jag som har diagnosen hypotyreos (underproduktion av sköldkörteln) mår bäst. Om jag äter Thyroxin eller något annat. Jag har ju haft diagnos nu sen jag var 11 år gammal. Var sjuk länge före jag fick diagnos. Jag som annars var ett spralligt barn med en massa energi tappade orken, orkade inte gå till skolan utan att bli andfådd. Hade problem med min hy och var helt enkelt inte mig själv längre. Blodprov och undersökningar visade att jag hade underproduktion av sköldkörteln.

IMG_6870

Vad innebär det med underproduktion av sköldkörteln? Det betyder att sköldkörteln, som reglerar ämnesomsättningen i kroppen genom att bilda livsviktiga hormon, inte tillverkar tillräckligt. Det betyder då att kroppen till sist går på sparlåga.
Symptomen på problem med sköldkörteln? Som jag skrev så blev jag trött, orkeslös och andfådd av minsta ansträngning. Man kan bli nedstämd, få yrsel, hudutslag, problem med minnet och ändrad vikt. Koncentrationssvårigheter, frusenhet med mera.. Det här är dock individuellt och kan vara svåra symptom att märka eftersom kroppen och människan lär sig stegvis på samma gång sjukdomen utvecklas att leva med symptomen. Symptomen är också olika beroende på om man har under- eller överfunktion av sköldkörtelns produktion.
Vem får underproduktion av sköldkörteln? Vem som helst. Men det är snäppet vanligare bland kvinnor. Och flest personer i medelåldern och uppåt som kan råka ut för det. Genom ett blodprov så kan du få svar på om du har problem med sköldkörteln.
Behandling då? Jag har ju ätit Thyroxin nu i över 13 år och tack vare den så håller jag kroppen i skick. MEN jag har också testat på att äta binjureextrakt tillsammans med medicinen för att hålla kroppen piggare. Det här är något jag skulle vilja bli kvitt. Att min sköldkörtel som förr knappt producerat något thyroxin alls, skulle klara sig helt utan medicin.

Så när mår jag som bäst? Jag tänker ju egentligen inte så mycket på sköldkörteln. Jag tar min medicin varje dag men mer än så kretsar inte mitt liv runt sjukdomen. Jag åt ju binjureextrakt från nötkreatur förr och det tyckte jag gjorde mig piggare och gladare, men har som inte kommit mig för att beställa mer. Min filosofi är ju att allt är en helhet och att man måste se till den för att uppnå optimala hälsa. Alltså, pigga binjurar, pigg sköldkörtel, pigg kropp och själ.

Jag mår bäst när jag ser till att vila. Att, som vem som helst borde leva sitt liv och följa, göra det man tycker om och orkar med. Lyssnar till kroppen och det jag vill. När det kommer till ens egen hälsa så är det helt okej att vara lite egoistisk.

Det här är ju en vanlig sjukdom, vanligare än man kanske tror, eftersom symptomen kan vara diffusa kan det ta länge innan man märker att man borde få hjälp. Jag kollar nuförtiden inte alls lika ofta upp mina sköldkörtel-värden, som jag gjorde förr. Och det beror på att min sköldkörtel är i skick och i balans. Jag har lärt mig att känna min kropp och när den mår som bäst. Jag uppmanar nu inte någon att självmedicinera er eller öka eller minska på medicinen utan att ha konsulterat en läkare. Men jag har lärt mig när det kanske är dags att dra ner eller öka lite på min thyroxin-dos.

Fler frågor angående sköldkörteln eller något jag kanske har glömt bort att skriva? :)

3 kommentarer :

  1. Hej, här är en till med samma "sjukdom". Min underproduktion upptäcktes för några år sen, i samband med att jag inte mådde helt bra. Jag har märkt att jag mår bäst när jag får röra på mig, går det allt för länge utan motion blir jag riktigt trött, orkeslös och väldigt grinig. Underproduktionen märks ju inte som andra sjukdomar, mer än att man äter några små piller varje dag. En önskan är ju att få slippa äta de där arma pillren.

    SvaraRadera
  2. En behandlad sköldkörtelsjukdom märks ju inte, men obehandlad kan ju ställa till mycket problem. Skönt att läsa du hittat det som funkar för dig! :) De där pillren är ju inte dyra men nog skulle jag se fram emot den dagen jag slipper dem helt och hållet. Tack för kommentaren och ha det så gott!

    SvaraRadera
  3. tack för det utförliga svaret!
    Jag äter också Thyroxin, men det hjälper inte mig något nämnvärt. Jag försöker övertala min läkare att prova något "av den gamla skolan", d.v.s. naturligt sköldkörtelhormon, men det är inte lätt. Jag har fått börja med Liothyronin (T3) eftersom jag har misstänkt konverteringsfel i körteln - att T4 (Thyroxin) inte blir till T3 i min kropp. Det blev lite bättre med Liothyroninet, t.ex. att jag inte ser "suddigt" längre och jag kommer ihåg saker som sagts längre än 5 minuter sen.
    Hoppas att jag också snart kommer till det att jag inte tänker på min sköldkörtel nästan dagligen! (nu blev det nästan så att du fick min livshistoria här, men jag bjöd på det ;) )

    SvaraRadera