tisdag 17 februari 2015

En utmaning, minst fem svar.

Hejsan! Det blev lite tyst. Mest för att jag har haft så fullt upp med att umgås med nära och kära. Har varit på utfärd till Bergö (för andra gången i mitt liv) tillsammans med vännen-Malin. Drack kaffe i blåsten och blev nästan sjösjuk på färjan. Till kvällen umgicks jag och kärleken med Sakina och Petter och deras mau-katter (och bondkatt). Haft filmkväll med kärleken och utmanat mig själv med att se på skräckfilm UTAN att hålla för öronen. Jepp. Ni läste rätt. Jag håller för öronen när jag ser på skräckfilm. Det är inte lika skrämmande utan ljudet.

Nu ska jag i alla fall ta tag i en utmaning jag fick av Christina som just nu går runt bland finlandssvenska bloggare. Det här är en rolig grej och riktigt nyttig. Man ska lista fem saker man är stolt och nöjd över med sig själv.

Vi människor är en sån underlig art som är så duktiga på att trycka ner andra och oss själva. Speciellt oss själva. Man får inte vara bättre än någon annan och man ska absolut inte våga visa att man tycker om sig själv. Det tycker jag att vi tar och bryter den onda cirkeln. NU.

Så fem saker med mig själv. Kanske jag skriver lite mer än fem saker. Men är väl okej det också? ;)

51Fotografera. Sjunga. Att stå upp för mig själv och andra. Att se det positiva i det mesta och en mening med allt. Jag är bra på och kan det mesta.

52För det första att den har en självläkande kraft. Den har bevisat det för mig förr och den kan bevisa det igen. För det andra så är jag i överlag nöjd över min kropp. Den är vacker (jepp, jag skrev det också). Mina bröst och rumpa. Jag tycker om att mina naglar växer vackert, utan att behövas filas eller extra skötsel. Sen hur kroppen fungerar överlag. Tänk allt häftigt en kropp egentligen kan göra! Eftersom jag är en nörd på anatomi så ser jag egentligen också min kropp mer än endast kroppen. Jag tycker om varenda glad cell i kroppen.

53Att jag vågar vara mig själv. Att jag lyckades sluta röka "riktig" tobak. Det är nu fyra månader sen jag rökte en tobak, och skulle inte få för mig att röka en igen. Att jag vågar säga nej. Och att jag vågar säga ja. Helt enkelt att jag behöver inte vara eller göra som alla andra. Omger mig med de jag tycker om och som ger mig mer energi än de tar. Och att jag vågar ta det lugnt och inte pressar eller stressar i onödan.

54Livet i överlag. Jag har ett lugnt och fint liv på landet. Bor tillsammans med den finaste mannen som är snäll mot mig. Har tre fina katter som förgyller livet. Min mamma som skulle göra allt för mig och mina fina syskon. Jag är tacksam över mina vänner. Och tacksam över att jag fick fast anställning, med ett jobb som jag tycker om och där jag får utvecklas.

55

Vem utmanar jag? Låter kanske tråkigt, men precis varenda en av er som läser detta! Jag önskar att varenda en av er vågar ta er tid att fundera lite över er själva och livet. Att istället för att tänka negativt och destruktivt om er själva, faktiskt hittar fina saker om er själv att skriva. Ni behöver inte göra som jag, och skriva detta för hela världen. Det räcker bara man skriver det till sig själv.

Ni är kärlek. Och fina.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar