torsdag 19 februari 2015

Akupunktur

Till alla hjärtans dag så fick jag av kärleken presentkort till akupunktur. Så igår kväll var jag på akupunktur-behandling till "Alternativ hälsan". Det är alltid lika mysigt att fara dit och kanske det låter konstigt för många, speciellt de med fobi för nålar, men det är så skönt med akupunktur. Att känna värmen som sprids i kroppen och en pirrande känsla. Efteråt känner jag mig alltid som en ny, lugn och harmonisk kvinna.

Jag har ju hållit på ganska länge nu med att fara på akupunktur. Det blir inte så ofta, men det beror på att jag svarar så bra på behandlingen. Efter igår så hoppas jag nu att min kropp och själ fick sig en liten kick och spark i baken. Och att jag fick lite mer chi och harmoni i livet. ;)

Akupunktur härstammar från traditionell kinesisk medicin. När nålarna sätts på vissa akupunkturpunkter (varenda punkt i kroppen har en viss funktion) skickas impulser via tunna nerver från det behandlade området till ryggmärgen, och vidare till hjärnan. Kroppen börjar då arbeta med att producera och öka produktionen av olika ämnen. Så akupunktur kan lindra och behandla många olika krämpor. Blodcirkulationen ökar också.

För mig så funkar det. Det tar inte ont och även om jag hade nålar från topp till tå (bokstavligen) så kunde jag fungera normalt och sitta och ha en timmes pratstund med hon som behandlade mig.
Hur är det med er? Har ni testat på akupunktur och vad tyckte ni? Jag vet att det finns de också som inte alls tycker om eller vill beblanda sig med alternativa metoder. Och vet ni vad? Det är helt okej det också.

Här är en bild från igår. Som du kan se så är nålen mycket liten. När jag skulle ta bilden så råkade jag dock svänga konstigt på handleden så nålen for lite längre in i handleden. Ja ba: "Nämen vart e du på väg lilla nål?". Haha. Tur man inte är nålrädd..

IMG_7863

2 kommentarer :

  1. Har aldrig testat och tror aldrig jag kommer våga då jag har lite obehag för sprutor/nålar. Men det verkar bra för såna som dig, som vågar :D

    SvaraRadera
  2. Hehe jaa. :) Det ser nog värre ut än vad det är. Nålarna är ju princip så små så man inte ser dem, eller så är det bara på grund av att jag inte hade på mig glasögonen igår.

    SvaraRadera