tisdag 6 januari 2015

Vänner, hönssoppa och sällskapsspel

Igår var det en riktigt rolig kväll. Jag och kärleken hade blivit bjudna på mat till vänner och middagen bestod av hönsen jag hade fått vara med och slakta (klicka här så kommer du till blogginlägget jag skrev då). Helt ärligt så har jag inte ätit så mycket höns sen jag var med och slaktade hönsen. Inte för att jag har fått trauma eller nåt liknande, men för att jag bara inte varit sugen. Men hönssoppan vi åt igår var så god! Speciellt när man visste att hönan levt ett gott liv och när man själv varit med och hjälpt till vid slakten. Att de inte har behövt plågats mer än nödvändigt. Men detta ska inte bli ett blogginlägg om hönsslakt eller liknande. Hönssoppan var god och det var den godaste hönan jag ätit på länge. Punkt slut.

Efter den goda middagen och äppelkompotten till efterrätt så spelade vi spel. Pictionary. Efter julen, då vi spelade Monopol tills det blev natt, så har jag börjat fatta tycke för sällskapsspel. Pictionary var ett riktigt roligt spel det också. Tävlingsinstinkten väcktes verkligen i mig. Funderar nu själv på att beställa efter / köpa nåt sällskapsspel man kan ha hemma. Vad finns det för spel och vilka är riktigt roliga? Själv så vet jag inte så mycket om vad det finns för spel som är roliga. :)
Jag skulle vilja ha ett spel som både jag och kärleken kan spela tillsammans och som man kan spela med flera vänner också.

Jag dokumenterade kvällen. Det är en hel massa bilder som får kompensera för att jag lät bloggen stå tyst igår. :)

IMG_5440

Marie hade kokat i flera timmar den goda hönssoppan. Och det var en rama kastrull.

IMG_5441

Mys med levande ljus.

IMG_5445

Det är inte så ofta jag egentligen känner att "Damn it! Jag kan inte äta bröd på grund av min celiaki!", men igår så kändes det liiiite. De som tålde gluten fick smaka av brödet som Marie bakat, som innehöll tranbär.
De få gånger jag själv bakat mitt glutenfria bröd så tycker jag det är riktigt gott att lägga i russin. Mums!

IMG_5448

Och här soppan. Mums!

IMG_5453

Katterna tyckte det doftade gott också.

IMG_5472

 

Sen fick jag äran att mala kaffet. Vill ni veta en sak om mig? Jag tycker om doften av kaffe. Riktigt mycket. Jag och kärleken köper ju vårt kaffe färdigmalt, men jag skulle gott kunna ha kaffebönor i en fin burk bara. För doftens skull.

IMG_5480

Efterrätt. Äppelkompott med kaffe, som jag malt.

IMG_5483

Myskatt som har fått en halsband efter att hen rymde på lillajulen.

IMG_5488

Och andra myskatten.

IMG_5490

Vid Pictionary så ska man rita och gissa och det var ett riktigt roligt spel.

 

2 kommentarer :

  1. ett bra spel som man kan spela två eller fler är Trivial Pursuit, det klassiska frågesportsspelet :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för tipset! Ska kolla upp det! :)

    SvaraRadera