fredag 16 januari 2015

Svar på fråga / Min kamerautrustning

Rebecka:
Du har fina bilder och grymt bra kvalité på dom! Vad använder du dig av för kamerautrustning?

Tack för den fina kommentaren! Jag brukar säga att; jag fotograferar inte med en kamera, utan med hjärtat. Men det skulle ju blir ett väldigt kort och tråkigt blogginlägg, så här kommer nu i princip all kamerautrustning jag har, med bildtext.

Är det något ni undrar över så är det bara att skriva en kommentar (man får nog vara anonym om man vill) eller mejl, så svarar jag så gott det går. Mitt i allt så blir det till ett blogginlägg som detta.
Trevlig läsning! :)

IMG_5772

Canon 700D
Min nya kamera jag köpte till mig själv i födelsedagspresent i September. En fin, bra kamera som rekommenderas! Tycker speciellt om den vinklingsbara skärmen, som på ytan är sandpapper-liknande material som skyddar pekskärmen, som man också kan styra med knapparna. På sidorna har den gummiytor som gör att kameran känns bra att hålla i, och "ratten" med alla funktioner (använder själv mest M och film) kan roteras 360°. En snabb, tyst och kär kamera som jag nu inte skriver mer om innan jag får betalt för det. ;)

IMG_5745

IR-fjärrkontrol / fjärrutlösare RC-6, Canon.
Ett kriterium jag hade för min nya kamera var att den skulle gå att använda en trådlös fjärrutlösare till. Och den här använde jag då jag fotograferar norrskenet, porträtt av mig själv mm.

IMG_5780

Kamerastativ med vattenpass.
Stativet har varit med nu i många år, men är en trogen vän. Speciellt när norrskenet eller jag själv ska fotograferas.

Och så kommer vi till mina objektiv..

IMG_5748

Canon EF 50MM
Ett objektiv som är perfekt till porträttfotografier. Det här objektivet är väldigt ljusstarkt och det är ett starkt plus för mig som inte vill använda mig av blixt så mycket.

IMG_5758

Mitt nyaste och mest kära objektiv:
CANON EFS 24MM.
Det kom ut på marknaden bara för någon månad sen och jag var en av de första som fick tag på det (!!). Och så lycklig var jag, för jag hade väntat länge också. Ett fast pancake-objektiv som är ljusstarkt och riktigt bra. Tar bilder nästan precis som våra ögon ser världen.

IMG_5751

Tamron 18-200
Med det här objektivet så fotograferar jag mest månen, människor och fåglar. Alla vackra örnar. Ett bra telezoom objektiv där man kan fånga ögonblick på långt och kort håll.

IMG_5754

Canon EFS 18-55
Det här objektivet följde med när jag köpte min Canon 700D, och är ett ljudlöst och bra objektiv med bildstabilator. Objektivet har jag dock mest filmat med, och den är så gott som ljudlös.

IMG_5788

Macroset / Mellanringar
Mellanringar, när jag vill ta bilder på mycket nära håll.

IMG_5776

Bouncer.
De få gånger jag använder mig av blixt använder jag denna bouncer som gör bilderna mer mjuka och ljuset far inte rakt på objektet / människan man fotograferar. Jag har den i färgerna vit, blå och orange.

IMG_5783

Och sist med inte minst:
Varma kläder.
Det gäller att klä sig bra och efter vädret om man ska orka stå ute och fotografera. Speciellt under norrskenet / stjärnhimlen om det är kallt och kan blåsa.

3 kommentarer :

  1. Åh, pannkaksobjektivet! Ett sådant drömmer jag också om. :D

    SvaraRadera
  2. Det är nog ett prima objektiv som jag är nöjd med! :)

    SvaraRadera
  3. Vad använder du 24mm objektivet till? Jag har också 50mm fasta objektivet och det blir ju helt fantastiska porträtt med det objektivet.

    SvaraRadera