onsdag 7 januari 2015

Städat bort julen

Jag vet ju att det hör till tradition att städa bort julen vid tjugondaknut (tjugondedag jul), men då tycker ju jag om att skapa egna traditioner. Som tradition i detta hus; pussar innan vi säger hejdå eller godnatt (även om det är bara för en liten stund) och pizza på måndagar. De bästa traditionerna.

Och nu denna tradition: Städa bort julen när det verkligen känns som att det är dags för det.

Igår efter mitt måriskaffi så började jag städa bort julen. I ett huj så plockade jag undan all julgranspynt och la fint tillbaka i lådor och påsar. Kastade ut den finaste julgranen jag och kärleken haft under våra fyra jular tillsammans. Och den tacksammaste julgranen. Vi har inte behövt vattna den mycket (alls) och än fanns det vatten i julgransfoten igår. Den har knappt barrat och den doftade ännu gott igår.

Sen råkade jag förstås komma i tvist med gardinerna i köket och jag som sett fram emot att städa bort det gamla och släppa in nytt, och speciellt ett nytt ljus i tillvaron, fick inte upp gardinen mer än som det syns på bilden. Och då är det ganska mörkt eftersom det är mörkläggningsgardiner. Så då kom jag på nya nyårslöften:
1. Rör inte gardiner och
2. "Let go and let kärleken hjälpa mig".

Så när kärleken kom hem från jobbet så hjälptes vi åt. Jag bröt förstås mitt nyårslöfte och rörde gardinerna, men det gick bättre denna gång. Och det enda som är kvar av julen är nu den största julstjärnan i byn som lyser så fint i fönstret och jag är nu redo, på riktigt, för det nya året.

Hur brukar ni göra? Väntar ni ännu en vecka med att städa bort julen eller kanske ni redan städat bort julen?

IMG_5505

7 kommentarer :

  1. Det enda jag har städat bort hittills så är allt extra pynt som varit framme. Granen får stå inne tills jag orkar dra ut den. Blir antagligen till helgen när det är ljust och jag ser vart jag kan föra bort den.

    SvaraRadera
  2. I tv rummet så har jag konisher. Där har jag krossat plysh vitt och rött. Gult ist för rött mot påsken. Julbelysningen åkte föst och nu.

    SvaraRadera
  3. Hoppsan, kommentera visst från gamla bloggen...

    SvaraRadera
  4. Öh, eller? Kom kanske inte fram alls? :D

    SvaraRadera
  5. Skrev iaf att jag städade ut julen 2 januari, bara orkade inte ha rött o sånt mer :D Ursäkta spammet...

    SvaraRadera
  6. Okej! :) Ja, det är ju en förutsättning att man ser vart man kastar granen. Än ligger vår och mår bra på terrassen... borde kanske göra något åt det. ;)

    SvaraRadera
  7. Hehe, spammet gjorde inget. Mystiskt att inte första kommentaren du menade skriva syntes? Oj du var snabb med att städa ut julen! :) Härligt att jag inte var den enda som ville vara snabb..

    SvaraRadera