tisdag 20 januari 2015

Abort

Medborgarinitiativet "Ge samvetsfrihet åt vårdpersonal" samlade in över 50 00 namn i slutet av förra året, och det betyder att den här våren skall riksdagen fundera över lagen om abort. Blir det en lagändring innebär det att vårdpersonal får av etiska eller religiösa grunder vägra delta i en abort. Det betyder att en läkare får vägra om en kvinna önskar abort.

Det är ett känsligt ämne det här med abort. Vad är rätt och vad är fel? Vems är ansvaret när en kvinna blir gravid och vem är det som sist och slutligen bestämmer när det kommer till att behålla ett barn eller avsluta en graviditet.
I kommentarsfältet till artikeln får man läsa om flera olika åsikter. Det vore ju konstigt om inte religion skulle ha nämnts i var tredje kommentar, och även i detta fall så tar man till att varje barn är Guds gåva och det är mord att göra abort.

Det håller jag inte med om. Missförstå mig inte. Själv skulle jag tacksamt få ge liv till ett barn eller adoptera. Jag har inte blivit tvungen att göra ett val som abort. Men alla situationer och livsöden ser inte ut som mitt.

Vems rätt är det egentligen att bestämma över en kvinnas kropp? KVINNAN SJÄLV FÖRSTÅS. Då kan inte en man, förälder, läkare, socialbyrå eller religion bestämma att en kvinna skall behålla ett oönskat barn (jepp, jag skrev oönskat), eller om det vore fara för barnet att fortsätta sin utveckling eller framförallt: en fara för kvinnans hälsa. Våldtäkt är också mer vanligt än vi tror och pratar om, och det är också en av orsakerna till att kvinnor också blir gravida.

Att "kvinnor använder abort som preventivmedel" är knappast det största anledningen till att man väljer abort. Väljer man abort, kan jag tänka mig, är en sista utväg och ett svårt val. Hur vore det om samhället skulle istället för att peka pekfinger, tänka lite utanför sin lilla trygga bubbla och acceptera istället sig själv, andra och våra olikheter. Och på vilket århundrade lever vi egentligen när folk vill ändra om lagen enligt bibeln? Nej, skärpning gott folk.

Som slutord så vill jag säga att vi har alla rätt över vår egen kropp. Det som händer med min kropp, vare sig det handlar om allt från att ha sex, sminka mig, klä mig eller till och med operera om mig, är mitt eget val.

1 kommentar :

  1. Tack för ditt inlägg. Jag tycker det är naivt och otroligt förnedrande att denna fråga ens tas upp i ett medborgarinitiativ. Känns inte riktigt genomtänkt av folk att skriva under en sådan sak.
    Som du säger så borde dessa moralmänniskor se utanför sina bubblor och svälja sina egna åsikter när de kliver i sina arbetskläder. Man kan inte formsy sitt arbete i sjukvården för att det ska passa ens egna intressen. Man behöver lämna sina åsikter hemma och gå till jobbet, och utföra det.

    Har mycket att säga om detta men kan inte annat än be att en sådan lagändring inte Kan gå igenom.

    SvaraRadera