måndag 15 december 2014

Svar på fråga / Varför vi firar jul på förhand

"TIDSTJUVEN says:
Så mysigt! :) Får man fråga varför ni firar på förhand? Är det på grund av jobb eller resor, eller gör ni det bara för att slippa stressa sen när det är jul ”på riktigt”?"


Som jag skrev så var jag och kärleken till min hemstad igår för att fira julafton. Eftersom jag hela min livsstid firat jul på minst två olika ställen så har jag blivit uppväxt och van med att det är helt okej att man firar julafton någon vecka före eller efter 24 december. Att julmat smakar lika gott oberoende på om det är julafton eller inte och att det är inte en dag som gör julen. Utan de man spenderar den med. (och förstår julklapparna HÄHÄ)

När jag var mindre så var jag endera på Åland eller i Jakobstad (och ute på landet i jeppistrakten) och firade julen. När jag blev äldre så valde jag att stanna kvar i Jakobstad, och plussar man till några år till så hade jag inga problem med att arbeta heller på julafton. Det har som egentligen inte varit en så pass högtid för mig att jag har behövt vara hemma. Jag har inte heller varit för julpynt eller sånt. Och när jag var liten var jag hellre jultomte själv, eftersom jag har lite av en fobi för jultomtar. Det är först när jag träffade kärleken som jag har varit med om äkta julgranar inomhus och att julpynt är något man tar fram varje jul.

Nu blir det fjärde julen tillsammans med kärleken och vi har under årens lopp gjort lite olika. Första julen for vi till Tammerfors för att fira med hans systers familj och svärföräldrarna. Andra julen var det bara han och jag. Ensamma. Och det var riktigt mysigt. Förra året jobbade vi båda två och stannade kvar i byn, och på kvällen samlades vi tillsammans med svärföräldrarna och hans systers familj. I år är det jobb igen över julen, och vi gör ungefär på samma sätt som förra året. Så vi firar nog julafton på rätta dagen, men med hans familj.

Det är min mamma och syskon som vi åker och firar julafton med i förskott, och det tycker jag är bra. Det blir förstås mindre stress (har förstått att julafton egentligen går ut på att man kör runt till alla släktingar på mat den 24 december) och vi är inte så traditionsfasta i familjen att det måste vara till punkt och pricka på dagen. Dessutom när mamma och syskonen bor 140 km bort från där vi bor, så är det svårt att komma iväg så ofta och ett besök så får man planera in på förhand. Så då är det bra att man har god tid på sig att umgås de gånger man är där.

Hoppas det svarade på några frågor, eller kanske väckte nya frågor? Det är bara att fråga på och så svarar jag så gott jag kan.

GOD JUL!


(Här är några bilder från förra årets julafton. Då fick också Fantomen vara med för att fira julafton. Har en känsla av att han är med i år igen.)
Namnlöst-1

2 kommentarer :

  1. Jag kommer fira Julen ensam igen. Det är väldigt annorlunda när vi förr varit 5-8 st. Men det blir så när jag inte har egen familj och syskonbarna är stor nu. Allt jag önskar mig kan jag få, nästan iaf. Ska önska mig nån så det blir en förrändring. Önskar er en God Jul!

    SvaraRadera
  2. Jag önskar dig en riktigt fin jul. Ensamhet är inte roligt, speciellt inte när det är ofrivillig ensamhet. GOD JUL. Hoppas att du får den förändring du önskar dig. :)

    SvaraRadera