måndag 22 december 2014

Mitt kanske mörkaste blogginlägg

Igår och idag är årets kortaste dag och längsta natt. Jag brukar inte vara den som påverkas av mörkret, mer än att jag kanske sover längre om morgonen. Men denna höstvinter har jag känt av mörkret. Inte så att jag har gått och blivit deprimerad eller tänker mörka tankar, men jag har varit och är trött.  Inspirationen till att fotografera finns, men det är svårt att göra det i mörker. Eller att de få dagarna solen är framme, nej då har man inte möjlighet till att fotografera.

Så när det idag är den kortaste dagen och längsta natten, och sedan vänder om mot ljusare tider så säger jag:

HALLELUJA!


Som man skulle säga här i byn: "Väälkumi sole!". Du är så efterlängtad.
Tänk vad lite sol kan göra mycket för humöret. Eller bara tanken på att snaaart så är det ljust längre om dagarna.

Och när jag skriver detta inlägg, som på denna mörka dag säkert är en av de mörkaste inlägg jag skrivit (på länge, någonsin..) så sänder jag lite ljus och kärlek till er allihopa.

Och till er i Utsjoki, "moi moi", där solen inte går upp ännu på flera veckor. Jag tycker synd om er. Hoppas ni istället får mycket norrsken som lyser upp er tillvaro.

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar