söndag 14 december 2014

Idag firar vi julafton

Det är 10 dagar kvar till jul, men i detta hushåll firar vi redan idag. Bara man kvicknar till, har fått i sig goda måriskaffi och fixat sig i ordning så tar vi julklappspåsen som skall till Jakobstad och så far vi dit och firar julafton. Det har nu blivit till en tradition att jag och kärleken åker dit nån vecka före jul och firar julafton med min mamma och syskonen. Äter julskinka, gravad lax (mums!) och alla möjliga lådor och sallader. GOTT! Och så är det ju helt bra när man tycker om att få presenter, att få öppna julklappar före julafton.

När det kommer till traditionella traditioner så är jag nog inte den som följer dem till punkt och pricka. För mig så tycker jag att det är fint att man kan hitta på egna traditioner, som passar en själv och ens sätt att leva och se på livet. Och jag ser så fram emot att få fira julafton redan idag. Umgås med familjen, äta gott och ge och få julklappar. ;)

Den här bilden är från midnatt. Katterna skulle ut och jag trodde jag såg norrsken. Kan lika väl ha varit moln eller växthus i fjärran, men jag gav grannarna något att fundera över och for ut och sträckte armarna mot skyn. Det har fallit pikolite snö som gör världen lite ljusare.

IMG_4303

2 kommentarer :

  1. Ja då är det lite snö. Och vi har rimfrost med lite tjäle. Om en lite dryg vecka så vänder det mot ljusare tider och Julen är över. Det var lite annorlunda med j ul på Lucia. Vill åxå ha jul ett par ggr. :-)

    SvaraRadera
  2. Sådär blir det när man vill fira jul med många. Jag är van från liten att fira julafton minst två gånger / år så för mig passar det prima att göra så här. :) GOD JUL TILL DIG.

    SvaraRadera