söndag 7 december 2014

Att vara tacksam för det man har

Jag fick hela gårdagen se vackra tankar och funderingar, i olika sociala medier och bloggar, om självständighetsdagen. Det är fint när folk uttrycker sin tacksamhet. Själv så var jag på arbetet med mina klienter. Eftersom jag har hunnit vara med på olika ställen så har jag hunnit vårda dem som var små barn när Finland blev självständigt. Om de minns något från den tiden så borde man egentligen sitta ner med penna och papper. Om de vill och kan prata om den tiden. De andra som är i åldern att behöva vård, har fått uppleva andra krig i vårt land, och själv kanske man har svårt att förstå hur det känns. Hur det känns att  vara mitt i det.

Krig är så mycket mer är minor och skott. Krig är en bitande och ilande oro som de människorna fick gå runt med hela tiden. Om deras nära och kära skulle någonsin komma hem igen. Eller om maten skulle räcka till hela familjen (föräldrarna, svärföräldrarna, barnen och alla djuren).

Idag är jag rädd för att folk tar allt lite för givet. Att man kanske lite för sent uppskattar det man har. Och går någonting sönder så finns det nytt. Jag menar inte att vi ska börja samla på oss nu alla saker och allt skräp. Eller spara mat för fattigare tider. Men att det skulle bli en ändring på detta beteende. Att pengar inte ska behöva vara allt. Man KAN överleva, även om man inte arbetar 100% och istället vill satsa på mer tid med familj, vänner och intressen. Att det ska vara helt okej att vilja pyssla om och ta hand om sig själva.

Att just du idag, ser omkring dig. Ser på allt du har. Stort som smått. Jämför inte. "Tänk inte om". Men just se dig själv och andra som de är. Och var tacksam. Till de du älskar, säg det! Håll om dem, eller bara ge dem en klapp på axeln om närhet är ett problem. Håll om dig själva! Du är älskvärd.
Till det som stör dig, se idag som en prima möjlighet att hitta nya lösningar.

Och framför allt. NJUT!
Vi har inga kriga nu som gör att vi ska behöva gå runt på tå med en oro i kroppen.

Jag åker nu till mina krigsveteraner och önskar er en riktigt fin dag.

(bild från några veckor sen..)

IMG_2613-1

2 kommentarer :

  1. Fint skrivet och vackert tänkt. Håller med dig om det mesta. Antar er Frihetsdag betyder mer än vår Nationaldag. När vi inte upplevt krig. Ett slags fenomen nu är Romer utanför affärer. Jag tror jag skänkt snart en femhundring sen i höstas. Min ekonomi faller inte på mynt. Önskar fler tänkte som jag ibland.Det är mycket vi tar för givet i den välfärd våra fäder givit oss. Ja vi borde nog öppna upp oss mer. Livet är för kort.

    SvaraRadera
  2. I vårt land har tiggare blivit så pass vanligt att utanför butiker står det skyltar på alla möjliga språk att "tiggeri är förbjudet". Här på landet däremot så är det mycket av dörrförsäljare.
    Men jo, livet är kort, och det är för lätt att ta allt för givet. Må så gott!

    SvaraRadera