lördag 6 december 2014

Att fotografera och väcka känslor

Tog nog igen en massa sömn och steg upp 09:30 idag. ÅH SÅ SKÖNT ATT SOVA! De två lediga dagarna jag har haft nu har känts som en hel vecka, med allt jag har hittat på (har ju bloggat om bara 1/6 del) så det var nog behövligt att sova. Dricker som bäst goda måriskaffi och går igenom / redigerar lite bilder från igår.

Jag hade fått äran att * få fotografera ett härligt syskonpar. Alla bilderna utstrålar sån glädje och kärlek. Fullt av liv. Och jag blir så glad att gå igenom bilderna.
Ärligt måste jag säga att jag till en början började känna "iiiiiiiiiiiiiih" i magen och lite obehag. Att fotografera i hemmamiljö och utan blixt ** kan vara lite riskabelt. Och speciellt om man är halvt en perfektionist när det kommer till att fotografera så gör det inte saken bättre. Men nu vartefter jag går igenom och ser alla bilderna så känns det riktigt bra. Jag eftersträvar ju inte "fotostudiobilder" som är stela. Det bästa med att fotografera i hemmamiljö är ju att människorna ÄR avslappnade, och det syns verkligen på de här bilderna.

Jag, som var rädd att det skulle bli för lite bilder att ge till kunden, har nu istället så många att jag själv har svårt att välja ut favoriter. Och då följer man bara magkänslan och de som visar och ger en känslor. De bilder som väcker något inom en (och det är många i det här fallet). Och det är det jag vill eftersträva.

Kärlek.

* For rätt från tandläkaren igår för att fotografera, så jag fick äran med ett bedövat ansikte och dregel i mungipan.
** Använder mig i stort sett aldrig av blixten.

IMG_3679-900px

Ett av barnen och deras katt. Mjukaste och snällaste katten jag har sett. Han är väl van med småbarn.

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar