lördag 1 november 2014

Svar på fråga / Ebola

"Hej, tänkte ställa en fråga här men hur ser du på ebola? När den kanske är i Finland men trolitvis inte. Jag är så rädd så jag kan inte tänka på något annat. Känns som att allt är hopplöst."

Hejsan! Tack för frågan. Det har ju varit mycket skriverier och prat om ebola, i tidningar, radio och i stort sett överallt på internet. Nu också på min blogg. Det är ju inte första gången en ebolaviruset har varit i farten. Det första dokumenterade fallet skedde 1976 (enligt wikipedia). Det här året tog spridningen av viruset fart igen, och ni som har följt med i media förstår att den beter sig aggressivare denna gång.

Det är ledsamt att läsa att du är så rädd och inte kan tänka på något annat nu då du fick höra att det kanske var ett misstänkt fall av ebola här i landet. Nu visade det ju sig att det inte alls handlade om ebola.

Och det är då jag svänger på mitt svar och ämnet. Och talar om media istället.

Även om det är hemskt det som pågår nu i vissa delar av Afrika, och att det borde ske en snabb förändring snart för att inte viruset skall sprida sig mer. Men mycket av den information vi får i oss dagligen från media så förstorar mycket av det som egentligen pågår. Skrämmande rubriker och innehåll. Istället för att informera sakligt och tydligt. Alla skrämmande rubriker skapar rädsla bland folk.
Visst, rubriker säljer och många klickar på skandalrubriker. För att det lockar. Men jag önskar nu att vi kunde klicka mindre. Visst, olyckor slutar inte ske, bara för att vi inte läser om dem, men att kanske också få media medvetna om att inte skriva att vi har ebola i finland, när det inte alls är så. Ubåtsjakten i Sverige passar bra hit också. Att istället för att få ett helt land att söka efter en ubåt från ett grannland, bara vänta för att få svar om bevis på att det verkligen är så, och om det faktiskt stämmer. Finland skrev också mycket om ubåten som var i sveriges skärgård...

Och att vi läsare ska kunna ta distans till det vi läser och fundera hur VI  egentligen känner inför det. Ska vi behöva ta till oss och tro på allt som står?

Hur mycket av din oro beror på all den skrämmande information som står överallt? Och när du skriver att det känns som att allt är hopplöst, har du känt detta förr i och med andra epidemier av slag? Är det så att det är mycket som känns hopplöst, förutom ebola, eller att du upptäcker att det finns något mer inom dig som tar fram den känslan / ångesten så finns det mycket bra hjälp att få. Jag kan inte få bort känslan genom ett blogginlägg, men jag kan tipsa om NLP, KBT, samtalsterapi mm..

Det finns studier som visar att de som söker efter eller får höra mycket skrämmande information om olika händelser faktiskt blir mer rädda.

Det här är ju inte ett så hjälpande inlägg kanske. Jag hoppas förstås att inom snar framtid så skall de som arbetar med ebolaviruset få kontroll över det. Det har ju redan kommit solskenshistorier om de människor som tillfrisknat. Och de som arbetar med de smittade människorna är förhoppningsvis skolade och har kunskap om hur viktig aseptiken är.

4 kommentarer :

  1. För att ytterligare belysa ämnet bifogar jag en länk till en blogg skriven av en tjej från Österbotten som bor Afrika.

    http://mittafrikaliv.blogspot.fi/2014/10/ebolan-da.html

    För övrigt en intressant blogg att följa.

    SvaraRadera
  2. Jag blir rejält sur över hur media håller på och överdriver och i vissa fall rent av ljuger i sina rubriker.. Åtminstone iltalehti publicerade nån artikel där rubrik angav att "sjukhuset förbereder sig för att ta emot ebola-patient" - så kan man ju inte skriva när ingen ens visste något med säkerhet..!! Har en bekant som är helt freaked out angående hela ebola-grejen, inte har hon förstånd att läsa hela artiklarna heller utan hon läser rubriken så tror hon att domedagen är nära.. :/ Folk är så sjukligt rädda för denna sjukdom, trots att man i princip ska ha varit i direktkontakt med den smittades kroppsvätskor/slemhinnor för att kunna smittas själv - dessutom smittar ingen förrän personen uppvisar symtom.. Har dock sett detta upplysas i media om och om igen, men ändå fortsätter vissa ha panik över detta. Det är väl den höga dödligheten som skapat detta antar jag.. Jag väljer att ta det lugnt, håller mig borta från de områden som drabbats av ebola, försöker tänka lite på hygienen (som man ju alltid ska göra för att hålla bort alla sorts virus och bobbor) och skulle jag vara i kontakt med någon som nyligen befunnit sig i ett sånt område skulle jag kanske hålla lite extra avstånd tills jag vet att personen inte visar symtom på nånting..

    SvaraRadera
  3. Ja det var en fint och bra skrivet inlägg.

    SvaraRadera
  4. Nej, det har blivit för mycket informerat och med skrämmande information, men inte just den information som skulle kunna vara nyttig. Som HUR ebola smittar (vi får inte ebola om vi inte kommer i direktkontakt med kroppsvätskor av en smittad människa), också den infon om att ebola HAR varit aktiv förr, och "jorden gick inte under för det". För som jag själv också har uppfattat rubrikerna och texterna som skrivs om viruset nu är att fortsätter det så här så kommer hela världen att bli drabbad till sist.
    Vill man hjälpa och inte har sjukvårdsutbildning så kan man skänka pengar till olika hjälporganisationer som arbetar för att skola invånarna i de drabbade områdena, ge mat, medicin, mm...
    Nej, jag tror det vore nyttigt att ha en liten detox från allt som heter media-hysteri och faktiskt bara känna efter vad sin egen åsikt är.. :)

    SvaraRadera