fredag 7 november 2014

Svar på fråga / Ångest, rädsla och nytt jobb

Förvarnar om att detta blir ett låååångt inlägg. Men ge inte upp, utan ta er tid att läsa, för det jag skriver om nu är så otroligt viktigt. 


"tina says:
Hej, jag har just slutat mitt jobb jag mådde inte alls bra där att jobba heltid. Hade ågest mm. Men har inget nytt jobb har nog två st förstås där jag är ibland men det är inget att leva på och jag har tänkt söka till olika ställen men jag är endå såå närvös att börja på nytt jobb och är närvös hur jag skall klara mig mm. Då jag vill tänka positivt att det går nog jag får hoppa in till olika ställen om jag får något men endå tänker jag så negativt. Och enligt vad jag har läst på bloggen så verkar du bra att se på saker och ting på positivt sätt :)"

Hej Tina! (och alla andra bloggläsare). Jag vill tacka er för att ni är så öppna. Vågar kommentera bloggen och vara öppna med vad ni känner. Jag svarar ju på alla frågor så gott jag kan, och även om denna kommentar inte hade någon konkret fråga i sig, så känner jag att jag vill skriva ett inlägg om det (med lov). För det som Tina skriver så tror jag nog vi alla har känt i oss i nån gång.

Räck upp en hand alla som känner igen känslan när man är "den där nya" i en ny miljö? Det kan vara i skolan, arbetet och bland nya människor i överlag. Ni vet känslan. Den är pirrig, man kan inte sätta fingret på vad det är man känner eller vad det är man ska känna. Det är spännande, roligt och skrämmande på samma gång. Och pressen på att göra gott ifrån sig från första sekund, för människor är väl de som dömer en snabbt? Det är det man tror i alla fall. Men hur är det egentligen?

Vill börja med ett OBS! Har man ångest så är det först och främst viktigt att våga fråga efter hjälp. Har man svår ångest så hjälper det inte att  tända några ljus eller köpa en ny tröja. Har man ångest så är det tungt att fungera "normalt" i vardagen. En ångest tar lätt över allt och man kan behöva hjälp från någon nära eller utomstående för att bli kvitt den. Att man funderar vad det är egentligen man känner. Vad det är som orsakar ens ångest och när den triggas igång. Den orsak du egentligen tror triggar din ångest är ofta egentligen toppen på berget av något som har byggts upp sedan länge.

Jag har hunnit vara "den nya" i många olika sammanhang, i arbetslivet sen jag var 16 år, och jag känner att jag vågar dela med mig av tips.
1. Mår du dåligt på ditt jobb så är det att fundera vad är det som får dig att må dåligt? Är det något du kan göra något åt? Man kan ju inte rå för hur andra människor beter sig, men man kan rå för hur man väljer att reagera. Även om någon är elak mot dig så beror det oftast på att människan i sig mår dåligt och du behöver inte alls ta det personligt.
2. Heltid passar inte alla människor. Och det är helt okej. Får jag välja mellan hälsa och några hundra euro extra per månad, så tar jag min hälsa framför allt. Alla gånger.
3. Var dig själv. Det blir tungt att spela en roll. När du är dig själv så får du lägga din energi på att faktiskt göra det du tycker om och är bra på, än att ständigt gå och fundera på om du säger eller gör något "rätt eller fel".
4. Lämna jobbet på jobbet. Och det kan vara en svår sak att lära sig.När jag var yngre så kunde jag vissa dagar komma hem från jobbet och bara grät. Inte för att jag har gjort något fel, inte för att jag har tyckte illa om mitt arbete (tvärtom) men för att jag just då i den stunden, kände att jag skulle vilja ha gjort lite mer. Gett lite mer av mig själv, även om jag redan då gett allt. Mitt yrke som jag nu fått fast anställning med, är att jag vårdar andra människor. Men jag kan inte ta med dem hem. Man är inte en sämre människa eller vårdare för att man vågar lämna arbetet på arbetet. Och personlivet hemma. Man ska kunna ta distans, till sig själv och andra.

Och så kommer vi till toppen av berget jag skrev om tidigare. Vad är det ens rädsla egentligen bottnar i? Vi är alla människor födda med behov och vi börjar må dåligt, känner frustration mm.. när ett behov inte blir tillgodosett. Just när det kommer till oro för arbete eller när man känner att man måste prestera på topp hela tiden kan också var ett behov att få bekräftelse. Kanske rädslan att bli förvisad inte låter en leva och agera fullt ut? Kom också ihåg att är det så att får man ett nej till ett arbete så är det inte DU som är förvisad. Det var bara inte meningen och det finns något bättre och mer ämnat för dig som väntar.

Och när du fått jobbet. GRATTIS! Lita på att du har fått jobbet just för att av alla sökande så var DU DEN SOM VAR MEST PASSANDE. Du har ju inte lurat till dig jobbet, utan din arbetsgivar har ju VALT JUST DIG. Så var dig själv. VÅGA bjud på dig själv. Vi är ju alla människor, med känslor, intressen och drömmar. Och släpp allt som kallas prestationsångest. Många är rädda för att inte räcka till, men vet ni vad? Vi kan inte räcka till allt heller. Vi måste våga fråga efter hjälp och sluta ta vatten över våra huvuden. Våga säga ja och våga säga mer nej.

Gör det som du tycker om. Som du känner att du har passion över. Och är du helt slut. Våga slappna av, känna efter vad det är du egentligen vill och behöver i ditt liv.

Våga släpp kontrollen och lita på att vad som än sker, även om det inte händer i den ordning eller i den form du föreställt dig, så är det just det som är rätt och menat för dig. Just nu.
Kärlek.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar