söndag 30 november 2014

Stundars julmarknad

Mitt i dan så åkte jag och Malin iväg till Solf och Stundars julmarknad. Jag, som aldrig ens varit i Solf, fick en chock när man såg hur mycket folk det var på plats. Otroligt mycket bilar, inga parkeringsplatser what-so-ever och jag bakom ratten. Haha. Efter lite om och men så fick jag det fickparkerat med hjälp av Malin som sa hur jag skulle göra. Och lite fniss. En tant i en röd bil satt och skakade på huvudet åt mig, och jag bara log och vinkade tillbaka. Hon skulle ha haft bra rum att bara köra vidare, men tydligen var det mer intressant och givande att sitta och vara förbannad över jag som fickparkerade. :)

När röda faran äntligen var fint parkerad så var det dags att gå på Stundars Julmarkad. Otroligt mycket folk, men härlig stämning. Först yrade vi runt en stund tills vi gick ett varv vid alla bås. Tog en grillkorv-paus och sen ett varv till. Många fina saker och folk är för härliga som handarbetar, skapar och har en livlig fantasi. För de vackra sakerna man kunde handla har en gång bara varit en tanke. En dröm. Vackert så.

Vid Stundars handtryckerimuseum fick vi också testa på att trycka egna julkort. Det tyckte jag om. Var intressant att se alla mackapärer och tillbehör man använde förr i tiden för att trycka kort, tidningar, böcker mm.. Museum i min stil.

Det har varit en rolig dag och även om man mest bara trängts runt bland alla kända och okända människor, så har dagen varit givande och jag fått mycket inspiration till att skapa eget och handarbeta.
Här är några bilder från idag med bildtext.

IMG_3334

Välkommen till Stundars!

IMG_3336

Vackra virkade blommor prydde ett hönshus. Det tyckte jag var fint.

IMG_3338

De här människorna var bara en liten del av alla som samlades vid Stundars julmarknad. Härligt att så många for på marknad.

IMG_3340

Näst-bästa på marknaden: Grillkorv!

IMG_3358

Och det bästa på julmarknaden: Att handtrycka sina egna julkort vid Stundars tryckerimuseum.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar