torsdag 6 november 2014

Hur ekologiskt och miljövänligt var det egentligen?

Jag vill börja med att jag är glad att byabutiken har börjat beställa in för det första mer glutenfria varor. Är det något speciellt jag önskar så tar det inte så länge innan den varan finns i hyllorna. Och det är ju bra. Från att de började beställa in ekologiskt kaffe så har hyllorna sen börjat fyllas med mer ekologiska val. Av nästan allt så finns det åtminstone ett ekologiskt alternativ att välja. Ni vet väl att det ni ber om så får ni? Och som konsument så ska vi be om att få varor vi vill köpa. Man kan ju inte förvänta sig att andra ska veta vad vi vill, så då är det enklast för båda partnerna om man säger hur man vill ha det. :) All förändring börjar ju i oss själva.

Men det var inte det jag skulle skriva om. För någon dag sedan när jag och kärleken var och handlade så valde jag alla produkter som gick att vara ekologiska. Ekologisk vitlök, olja och grönsaker... och när jag kom till honungen (som har blivit mitt senaste "craving") så valde jag också ekologiskt.

Men den smakar inte så god. Inte som den förra honungen  som kom endast 15 km från där vi bor. Och även om den honungen jag nu köpte var ekologisk och bra för miljön (den var miljömärkt) så får man börja fundera när man läser på förpackningen. Den är ursprungligen från Sydamerika. Reste sen vidare till Danmark för att paketeras (i plastförpackning) och sedan till Finland  där den åkt runt i en lastbil till alla butiker.
Hur miljövänligt är det? Egentligen inte alls.

Nästa gång jag köper honung så ska den vara från Malax. För den är godast. Punkt slut. Speciellt här på landet så finns det så fina möjligheter att köpa råvaror från alla bönder som gör ett fint jobb (många har också satsat på ekotänket), och det tycker jag man borde satsa på. Landsbygden.

Får bara ta och läsa lite noggrannare på förpackningen nästa gång. Nån slags lärdom fick man också. :)

7 kommentarer :

  1. Det finns så höga krav på vad som räknas som ekologiskt för att det ska få stå på produkten att den är ekologisk. Så den honung som kommer 15km från er kan mycket väl vara "mer" ekologisk, trots att det inte står på förpackningen. Det kan ju hända att det är ett endaste grav den inte uppfyller, men att alla andra är långt över förväntat :)

    SvaraRadera
  2. Sen ska man tänka på att eko inte betyder samma sak över hela världen en odlare från Australien sa att där så betyder eko 3 klassens grönsaker, alltså 1 är sånt som man kan köpa i butiken 2klass är sådant som man kan köpa billigare på grund av ett utseende fel den sorten säljs oftast till djuruppfödare och sen har vi 3 klassens grönsaker som är sämre än det vi ger till våra djur som på vissa ställen i världen kallas eko.. Så man ska nog se upp för detdär eko ifall man åker ut och reser.. Nordiskt producersat eko är iallafall vad vi förväntar oss men utanför det så kollar man nog en extra gång :)

    SvaraRadera
  3. Jaa. :) Nå detta var ju ett finskt märke så jag tog förgivet att honungen sku vara producerad i Finland. :)

    SvaraRadera
  4. Ja.. och NU har jag fått höra talas om en honung som blir gjord här i samma by som jag bor i. :)

    SvaraRadera
  5. köper också heimlaga honung från malax! ;)

    SvaraRadera
  6. Häälit! He finns nu å heimlaga honung från byn ja bor i så he ska ja prov på nästa gango :) Mmmmums!

    SvaraRadera
  7. Honung som är närproducerad skulle jag ändå helt klart välja. Om en finsk honung ska få kallas eko, har jag för mig att bina endast får flyga inom en viss km radie där det finns ekologiskt jordbruk, dessutom ska väl sockerlösningen som man ger åt bina inför vintern vara ekologisk. De är väl där det skiljer sig. Tror de är ytterst få biodlare i nejden som har eko certifikat, så de duger bra med närproducerad honung för min del. H/ Anna

    SvaraRadera