lördag 22 november 2014

Höns slakt

Jag vill börja att varna att känsliga läsare och tittare. Idag har jag fått vara med om att slakta höns. Och de bilder jag visar upp tycker jag själv är harmlösa, men jag vet inte hur känsliga ni kan vara, och därför kan det ju vara helt okej att ge ett litet OBS!. Texten är mer ingående än bilderna.

Och innan ni börjar pipa så kan jag meddela att dessa höns har fått leva ett prima liv, fritt på landet. De har fått god och nyttig mat. Inget genmanipulerat som man själv inte skulle vilja äta. Och de har haft en kärleksfull ägare som nu bestämde sig för slakt av några, på grund av att de  inte får vara hur många höns som helst under vintern i ladugården och så värpte inte dessa några ägg.

För länge sen redan så blev jag tillfrågad av min vän, som har höns, om jag vore intresserad av att vara med när det blir dags för slakt av några höns. Jag sa ja. Och idag var det dags. Vi började med att ta lite taktiksnack vid köksbordet och förberedda oss mentalt och annat också innan det var dags. M hade förberedd så fint med vackra förkläden också, och det tyckte jag var kul.
Sen gick vi ut efter dem, en efter en.  De levande hönsen behövde inte vara nära, se eller höra de höns som dog. M hade förberett tidigare platsen där allt skulle ske. Egentligen så gick allting väldigt lugnt och smidigt till. De behövde inte lida länge (alls). M höll i yxan och jag i hönan. Dock så rusade första huvudlösa hönset iväg och det var lite förvånande. Man kan tydligen inte bara släppa dem.

När två var färdiga så doppade vi dem i kokhett vatten en stund. Sen var det bara att plocka bort fjädrarna, och det gick lätt. Sen var det att göra samma procedur med två hönor till och sen var vi redo att gå in. M hade studerat på internet och i böcker om hur vi skulle göra. Och jag måste säga att det gick nog bra. Det äckligaste var att få bort fötterna och strupen. När allt innehåll var borta så tvättade vi dem noga, på insidan och utsidan. La dem i påsar och in i frysen.

Och mina tankar nu efteråt? Det är självklart INTE kul att ta livet av höns, eller något djur överhuvudtaget. Men jag tycker inte heller att jag som köttätare ska peka finger och tycka något är fel, och sedan själv äta höns. Jag vet ju att dessa har fått leva ett fint och fritt liv på landet. Fem meter från köket. Och att jag är en upplevelse rikare är bara bra.

IMG_2798

Vackra färger

IMG_2800

Fötter.

IMG_2808

Nyfikna katter.

IMG_2821

Koncentrerad kisse.

IMG_2822

Fjäder på näsan.

IMG_2823

Nästan som från butiken, bara att de här hönsen har bott fem meter från köket. Där man vet att de inte lidit så länge (alls) vid slakten och man vet hurudant liv de har levt.
(Vi tog sen ur dem igen ur påsen, torkade dem torra från vatten och la dem i en torr påse på nytt.)

 

4 kommentarer :

  1. Bra inlägg - fina bilder!

    Jag anser att alla köttätare borde se bilder från, och läsa om hur slakt av djur går till eller ännu bättre se det IRL men självklart är det inte alla som får den möjligheten.. Jag har växt upp på landet men har ju ändå inte direkt varit med vid slakt, förutom av viltdjur då. Jag tycker ändå det bidrar till ett hälsosammare tänk kring kött och vilka produkter man själv köper. Ekologisk kyckling t.ex. (som man nu kan köpa från t.ex. Prisma, yeee!) må vara mycket dyrare, men jag tycker nog att det är värt det! Om man nu ska äta kött kan man åtminstone fundera över hur de djur man äter har haft det i sitt liv, hur de bott och vad de fått i sig. Det ansvaret tycker jag faktiskt alla borde ta! Har man inte råd att köpa eko kött kanske man borde se över mängden kött man konsumerar istället för att kompensera, tänker jag..(Och jo, jag är alltså köttätare..:) Viktiga saker att reflektera över!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren. :) Önskar att jag hade ett länge svar tillbaka till dig men du fick med så mycket fint. Ha det så gott!

    SvaraRadera
  3. Nyttigt och få va med vid slakt. Det är helt annat när de haft ett fritt bra liv istället för burhöns. Det som finns på affären, ja bra lite man vet om det kött som säljs. Är det inte Salmonella så är det resistenta bakterier. 1-2 ggr i månaden är det larm om kött produkter. Det är klart bättre med gårds producerat! Starkt gjort att va med Carro!!

    SvaraRadera
  4. […] rolig kväll. Jag och kärleken hade blivit bjudna på mat till vänner och middagen bestod av hönsen jag hade fått vara med och slakta (klicka här så kommer du till blogginlägget jag skrev …. Helt ärligt så har jag inte ätit så mycket höns sen jag var med och slaktade hönsen. Inte […]

    SvaraRadera