lördag 29 november 2014

Gör det själv: Julkrans

Idag så var jag till skogen efter en lillajulgran. Passade också på att få hem lite extra granris att pyssla med. Jag har aldrig förr i mitt liv gjort en julkrans, men ville prova på en sån idag. Det finns ju olika varianter av en julkrans, och jag ville att min skulle se lite vild ut.

Det du behöver:
Granris
Dagstidningar (jag använde mig av 3 stycken)
Trädgårdstråd grön
Pynt (jag använde mig av rönnbär)

Och sist, men inte minst: Tålamod!

Gör så här:
Jag rullade dagstidningarna och virade trädgårdstråd runt och försökte få ihop allt till en cirkel / stomme. Det går ju att köpa färdiga stommar för kransar, men jag ville använda mig av det som fanns hemma. Sen är det bara att bita ihop och låta granriset picka en, och få det så snyggt det går, runt hela cirkeln. Nästa gång jag får för mig att göra en julkrans så försöker jag få tag på hönsnät. Då blir det nog lite lättare att få allt granris på plats och forma allt till en fin cirkel. :)

Det tog dock inte länge och så var jag klar. Pyntade det sista med rönnbär. Gjorde också en ögla av trädgårdstråden så jag kunde hänga upp granen, men du kan också använda dig av ett vackert band om du så önskar.

Det är bara fantasin som sätter stopp och huvudsaken är ju att man har kul! :)

IMG_3275

Så här ser det ut när man fått ihop tre dagstidningar till en cirkel.

IMG_3281

Och så här blev min julkrans. Jag börjar få riktig julfeelis nu! :)

IMG_3303

1 kommentar :