onsdag 1 oktober 2014

Vill du ha en förändring i livet?

Igår skrev jag ju om det märkliga, men häftiga mötet jag fick göra. Det kickade igång inspirationen hos mig själv. Idag tänker jag berätta om varför det är upp till dig själv om du vill ha en förändring i livet. Det är inte på grund av att det är ett "Hard knock life" (<-- länk till en "rörande låt"), och för att "man måste göra allting själv om man vill få någonting gjort". Utan på att det är faktiskt du själv som sitter med makten över hur du upplever världen.

Det betyder inte att livet blir som en dans på rosor och att olyckor hoppar över dig. Nej, det är bara livets gång. Men det kan hjälpa dig i dessa stunder.

4 exempel:
1. Du tycker illa om en människa. Eller så ser du en människa som kanske är annorlunda (om man jämför med dig). Kanske du känner hen eller ser hen för första gången i ditt liv. Och känner ett enormt behov att kommentera detta på ett sätt eller annat . Tänk efter; "Är detta sant? Varför känner jag detta? Och vad är det i mig som tar fram detta behov?". Ofta är det ändå något hoos dig själv som du är rädd att andra eller du själv skall se.
2. Du är inte nöjd i ditt förhållande. Börjar att skriva att blir du fysiskt eller fysiskt misshandlad, SPRING. Men är det såna här funderingar att "Alla andra har det så romantiskt, sex flera gånger i veckan och bättre på alla plan. Upprepa på de frågor jag skrev i punkt. 1. Sanningen är också att vi måste sluta jämföra våra förhållanden med alla andras. Sluta sätta krav på vår partner och vår själva och acceptera varandra som vi är. Och, den enda du kan förändra i ett förhållande (till en annan människa eller omvärlden), är endast dig själv och hur du tänker om den. Plus att kärlek går ju i vågor, och det härligaste är att "go with the flow". Att njuta av den kärlek man har, pussas, kramas och ha lust.
3. Du vaknar upp på fel sida och hela dagen är förstörd. Det är den inte. Tror inte heller att det finns fel sidor att vakna upp på. Visst har jag också dåliga dagar då jag kan blir förbannad, sur och är trött. Men upprepar då frågorna i punkt 1. Är det något jag kan göra åt just nu, så gör jag det. Kan jag själv inte påverka situationen så släpper jag det. Sen blir man också sjuk om man går runt och är förbannad hela tiden, och det håller jag mig borta ifrån. Så blir jag arg är jag det en liten stund, och sen andas jag lugnt på nytt.
4. Du tror du blir lyckligare av att gå ner 5 kilo. Det blir du inte. Du får det inte heller lättare att vara med dig själv. För din självkänsla sitter inte i en siffra. Vare sig det är på ett papper eller en våg. Känner du ett behov av att ändra på dig själv, vare sig genom bantning, operation eller allt ytligt. Upprepa frågorna i punkt 1. Och gör inget, mot dig själv eller någon annan, endast på grund av att få andras samtycke. Man kan inte göra alla nöjda, men fler blir nöjda om du gör det för dig själv och ser att du är lycklig. Sann lycka. Så istället för att svettas 20 timmar på gymmet, svettas med att se dig själv i spegeln och se dig som du är. Acceptera, älska och låt det bli en vana att du tänker gott om dig själv när du möter din spegelbild.

Det finns så mycket mer jag vill skriva, men pausar här en stund. Vad får du för funderingar? Väcks det känslor? Glädje, eller kanske du blir förbannad på mig för att jag skriver detta? Upprepa då dessa frågor:

"Är detta sant? Varför känner jag detta? Och vad är det i mig som tar fram detta behov?"

 

1 kommentar :

  1. Så bra skrivet! Håller med dig här.
    Med dagens sociala medier blir det kanske lätt att man lägger mer tid på att följa andras liv och jämföra sig med dem istället för att fokusera på sig själv och sin egen familj.
    Det är så skönt att koppla ner sig helt och hållet med jämna mellanrum från sociala medier.

    SvaraRadera