tisdag 28 oktober 2014

Svar på fråga / Hur man blir stressfri

Jag har ju bett om och får fina frågor och kommentarer och önskeinlägg att skriva. Och nu är det dags för mig att börja beta av några. För nu är jag så inspirerad och känner att jag har flow.

Jessica says:
Jag har ju inte läst din blogg så länge så vet inte vad du förut har skrivit om men du har bra funderingar och bra att skriva om saker och ting så tex att få bättre självförtroende/självkänsla, om stress jag stressar hela tiden och funderar på massa saker så märker jag har svårt att koppla av. Jaa man har inte så bra ideer men om jag kommer på något mer kan jag skriva igen ;)

Hej Jessica och nu är jag redo att skriva detta inlägg. Hade känts lite dubbelmoral att skriva detta inlägg och egentligen varit superstressad över att jag slutat röka. Men så slog tanken mig att; det är bara jag som bestämmer hur jag låter mig påverkas. Och så är det. Så istället för att vara stressad och sur över något jag valt själv, så vände jag på situationen och ser detta som en fin prövning. Ingen stress, och mera harmoni. "Så enkelt är det".

Men det här med att stressa är så vanligt. En oskriven lag (som folk verkar tro) är att vi hela tiden skall vara ett steg, eller fler, längre fram. De som äger kalendrar (inte jag) fyller dem med måsten tills sidan tar slut, och vi är alltid några dagar och veckor före än just nu. Nuet.

Den viktigaste orsaken till är att jag vägrar äkta stress, är för att man blir sjuk av stress.Det är hur kroppen och våra celler påverkas när vi är stressade, och för att jag själv blivit och varit sjuk av stress som gör att jag nu bara vill ha lugn och harmoni. Hakuna matata.

Det finns ju sätt för att koppla av.
Först och främst. Förstå att du duger som du är. Du kan inte vara på flera ställen på en och samma gång. Och ingen tar på näsan om du säger ja eller nej, eller bara väljer att ligga på soffan en dag. Sluta ställ krav och även om det är fint att utvecklas och vara framåt, så är det finare att vara sann mot sig själv och våga stanna upp och känna efter.

Det gäller att bli medveten om sina tankar. Vi tänker mycket, speciellt jag, men att man bli medveten om sina tankar gör att man kan sålla mycket bland dem. Välja vilka som är sanna, viktiga att ta fasta på och de man bara kan låta fara vidare. Att försöka påminna sig om att vad man än gör, vare sig det är att dricka måriskaffi, krama katten, laga och äta mat, älska med sin partner eller köra bil. Alltid vara närvarande. Då uppskattar man och tar vara mer på det man har.
Det andra är man gör det som känns bra. Inte för att det är "rätt" eller något som förväntas av dig. Fyll dina dagar med aktiviteter där du känner att du får lika mycket tillbaka som du ger. Umgås och omgiv dig med de som du tycker om. I dagens samhälle så ska vi ju ha så mycket. Mycket pengar, många vänner, mycket sex. mycket motion, många läsare (om man är bloggare). Men vad gör det för nytta om inte något av det vi gör känns rätt och bra? Känns det däremot rätt och bra för oss själva så känner vi inte heller någon stress eller krav. Istället känner vi lycka, vi vågar vara mer oss själva och bjuder på oss själva..
Lämna arbetet på arbetat och privatlivet hemma.
Och hitta en aktivitet som passar dig. Jag har sprungit och gått av mig röksuget. Fotograferat. Legat på yogamatta och andats rätt. Kramats med kärleken och sett till att så mycket och långt det är möjligt, bara följt mitt hjärta och vara så ärlig och mig själv. För att vara så stressfri som möjligt.

Och blir du förbannad, så tillåt dig att vara det högst i en timme. Sen släpper du taget om det, om det inte är något du kan göra åt nu. Och gå vidare. Livet är för kort för att vara stressad. Speciellt om man vill hållas frisk.

Vi kan ju inte påverka det som sker, men vi kan påverka hur vi reagerar och känner på/inför det. Mer om det senare...

..och jag vägrar stress över att ta en ny bild till detta inlägg, så jag visar upp en favorit i repris. Det här är en av de bästa aktiviteterna för att jag skall slappna av. Vid mitt smultronställe vi hamnen och balanserar stenar. Det är bara att hitta det som passar en själv. KÄRLEK TILL ER.

IMG_0574

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar