söndag 26 oktober 2014

Ska vi sluta vrida klockan fram och tillbaka?

Det känns riktigt bra att den här natten fick en extra timme. För det behövdes. Vet inte om det beror på att jag sov extra länge igår, för att jag inte hunnit varva ner från arbetet eller stormen utomhus. Eller så ändras planeter och månar sina banor och jag följer med. Men har sovit oroligt inatt. Somnade nog och sov tills det blev mitt i natten. Då låg jag klarvaken. Testade att byta och svänga på kuddarna och täcket. Var upp en sväng och konstaterade att det stormade hårt fortfarande. La mig ner igen och låg och stirrade in i mörkret. Först när klockan skulle slå 04:00 och jag "passligt" höll telefonen i handen, så såg jag när den for från 03:59 till 03:00.

Och då somnade jag. Som en stock. Den stund jag varit vaken inatt fick jag tillbaka och det kändes bra. Och nu vet jag hur det skulle kunna kännas om man får dra tillbaka tiden nu som då. En timme kan göra mycket.

Tre timmar, och lite till, senare så sitter jag här nu och dricker mitt måriskaffi och är faktiskt utvilad. Även min lilla vakna stund inatt så har jag fått mer sömn än jag är van med det dagar jag jobbar.

Annars så menas det nu att vi är i "normaltid". Och nu tycker jag att man kunde ta och sluta vrida klockan fram och tillbaka. För vilken nytta gör det? Påverkas ni annars av när det ändras till och från sommartid och normaltid? Har läst någonstans för länge sen att kvinnor påverkas värst av när tiden vrids fram och tillbaka, och vore inte det fint att bara bespara oss och våra medmänniskor det? Om inte annat så vore ju det ett bra argument till varför man skall sluta vrida klockan fram och tillbaka. ;)

Passar bra med en bild av en trött Herr Fantomen. Hoppas ni har haft en fin helg och har sovit länge och gott inatt!

IMG_1816

2 kommentarer :

  1. Ja man blir ju inget annat än R Å D D I G när det ska vridas fram o tillbaka. En bra minnesregel är att man vrider klockan en timme närmare sommarn på våren, o en timme tillbaka till sommarn på vinter... Pah :P Onödigt.

    SvaraRadera
  2. Råddig är det minsta man blir. Kanske det vore lättast att bara skippa det här med sommar- och normaltid, eftersom det nu är "nya tider" än det var för 70 år sedan då detta faktiskt gjorde nytta :) bra tips. Min sambo har försökt lära mig något liknande men jag råddar för det.. haha :D

    SvaraRadera