onsdag 8 oktober 2014

Lycklig crazy cat lady och mau

Ah, mitt "crazy cat lady-hjärta" är riktigt lyckligt idag. For mitt i dagen till Sakina på besök, och fick finaste välkomstkommittén. En bondkatt och fem mau-katter (om jag räknade rätt, de ser ju ändå rätt så likadana ut). "Mau är den enda katt som är naturligt spottade och dyrkades redan av faraoner och kungar. "Mau" betyder sol eller katt på forntida egyptiska, och behandlades både som en gud och en kär ägodel. Stora mängder papyrusrullar och fresker från 1550 fK skildrar spottade katter, som uppvisar stora likheter med dagens Mau".

De är pratglada, snabba och sällskapliga katter. Våra tre katter pratar mest bara när de funderar på mat, men de här mau pratar mycket. Och om allt. Supersöta!

Hade med mig kameran idag och fick flera av dem på bild. Här är några av bilderna. Vill ni se andra blogginlägg från år tillbaka då jag också fotograferat deras mau-katter och kattungar så skicka in dessa två länkar.
Mau 1 och Mau 2

IMG_1082-3 IMG_1089 IMG_1153 IMG_1162

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar