onsdag 29 oktober 2014

Ingefära och vitlök

Idag så fick jag så lov att träffa sjuksystern. Lång historia kort; jag har en mystisk hals som bara blir sjukare, rödare och fulare. Tog prov från halsen och blev sjukskriven tills jag får svar på om jag har angina eller inte. Passar inte att vårda åldringar om man själv är sjuk, så nu är det bara för mig att faktiskt ta det lugnt.

Men vad än provet visade så bestämde jag mig för att börja vårda mig själv i god tid. Jag gillar ju inte läkemedel. Alls. Och försöker hålla mig så naturligt som möjligt till vad universum och världen har att erbjuda. Till just förkylningar (till och med karaförkylningar), virus och alla hälsoproblem man kan tänka sig, så använder jag mig nu av ingefära och vitlök.

Jag kan förstå att det kan vara provocerande i ett samhälle vi nu lever i som är så präglat av att man ska använda mediciner för alla krämpor och biverkningar, men jag vill faktiskt inte göra det själv. Därför ser jag till att skola mig och se efter vilken slags mat eller annat som kunde istället vara bättre än ett kemiskt framkallat piller.

Ingefäran och den ekologiska vitlöken fick vara fotomodeller också och så har jag samlat ihop information om dem.

IMG_1960

Ingefära
Har använts i tusentalsår till matlagning och som medicinalväxt. Den har en ganska start och karaktäristisk smak, men är nyttig och botar vilken förkylning som helst. Till och med karaförkylning! För många år sedan började jag använda mig av just ingefära och skär upp den i bitar och kokar den sedan med vatten. Sen dricker jag vattnet som te. Tycker man att smaken är för stark så är det helt okej att lägga i honung i tekoppen för att få lite sötare smak på drycken.
- Matsmältningsbefrämjande, immunstärkande, antiinflammatorisk, lindrar muskelsmärta, motverkar illamående, yrsel , högt kolesterol och parasiter. Ingefära är just bra att göra te av på hösten och vintern, eftersom den håller kroppen varm.

Obs! Ingefära kan ge gallbesvär i stor dos, var därför försiktig om du har problem med gallarna från förr. Dessutom kan den ha en blodförtunnande effekt och man ska också då vara försiktig om man på samma gång äter blodförtunnande medicin.

IMG_1971

Vitlök
Har varit känd i över 6000 år och använts till matlagning och som medicin. "Under byggandet av pyramiderna fick slavarna en daglig ranson vitlök eftersom den gav energi och var antiseptiskt". En klassisk huskur, som är god och nyttig! Hittade så mycket information om just vitlöken så jag tog "bara det viktigaste" och mänskligaste förklaringarna om varför just vitlöken är bra:
- Minskar risk för hjärt- och kärlsjukdomar, antiinflammatorisk och verkar skyddande mot astmaattacker och reumatisk värk. Bekämpar virusinfektioner och parasiter, antioxidant och skyddar mot förkylningar, influensa, magvirus och alla dessa virus. Kan också motverka fästing- mygg- och andra insektsbett och skyddar mot olika cancerformer.

Obs! Är du gravid eller ammar så kan du vara försiktig med att äta stora mängder av vitlök, eftersom det kan ge spädbarn kolik. Också personer med blodkoaguleringssjukdomar ska vara försiktig när det kommer till vitlök, och kan interagera med blodförtunnande mediciner.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar