torsdag 30 oktober 2014

Att sluta röka är lätt

Hej gott folk! Vet ni vad? Nu har jag läst en "Att sluta röka är lätt" bok, av samma författare som skrev "Äntligen icke-rökare" (eller är det här samma bok fast annan titel?). Det är ju många av er som har tipsat och skrivit att "om du verkligen menar allvar med att sluta röka så skall du läsa den boken". Så jag tänkte ba:
"Janå allvar menar jag ju. Vem slutar ba för skojs skull?" Men inte skadar det ju att läsa en bok och jag måste erkänna att jag blev nyfiken efter vad allt folk har tipsat och haft sig.

Jag var ju på dag 17 som rökfri nu när jag började och hade läst färdigt (jag är en snabbläsare och slukar böckerna när jag väl börjar läsa) boken. Och vad känner jag? Ärligt talat varken bu eller bä. Boken tar ju upp mycket som man redan vet. Det är mycket upprepning och ordet "hjärntvätt" används mer än vad mina fingrar kan räkna. Kapitlen var kanske högst 2-3 sidor men i slutet nämns det på 6 sidor att "hjälp rökaren!", "Få honom att läsa den här boken!" (den här boken är skriven långt före "hen" blev uppfunnet). "Han behöver verkligen vårt MEDLIDANDE!".
He he he.

Idag är det dag 18 som rökfri och DET GÅR JU BRA. Visst, jag har mina fina stunder på dagen då jag är rastlös (man får mera tid över när man inte sitter och suger i sig en cigarett), lättantändligt humör MEN
Jag är också lugn. Det här med att vara hysterisk, gråta, skaka, ha huvudvärk eller annat har jag inte alls märkt av. Kroppen har ju inte tagit stryk direkt av att sluta röka.
Istället känner jag att jag har mera energi över, maten smakar godare och jag njuter mer eftersom jag inte springer med detsamma och röker. Förr kunde jag ju inte ens äta en halv måltid utan att "TOBAK!" var det enda som ekade i huvudet.

Att det går så här lätt beror inte på boken (eftersom jag varit utan tobak i 17 dagar innan jag öppnade boken. I boken uppmanar de nästan till att man ska röka på samma gång man läser om varför det är dåligt för hälsan. Som rökare redan mycket väl vet av.)

Det beror på att JAG ÄR FAKTISKT REDO att sluta. Jag KOMMER INTE att ta en till tobak, för tanken känns lika långt borta som från månen och tillbaka. Jag hade också orsak och hade inte tanken på att röka mera när jag slutade. Och så är jag så jäkla envis. Men, vilken orsak ni än har, så kommer ju viljan från er själva. Visst, ni kan tro det är boken som fick er att sluta, men det är ju som allt annat. Ni blir inte en guru bara för att ni läser om hur man mediterar. Ni får inte en sex-pack på magen bara för att ni läser om hur man skall träna fram dem. Ni får ju inte heller ett lyckligt förhållande till dig själv och andra ploppande fram ur boken, bara för att du läser om redskapen till det i en bok.

Så, det jag vill säga är, BRA om boken funkat för er. Själv så var jag ju rökfri så pass länge innan jag började läsa så jag visste att jag skulle överleva. Men alla sätt är bra, förutom dom dåliga, och den här boken kan hjälpa många.

Själv funderar jag bara på att skriva en egen bok.

IMG_1905

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar