lördag 25 oktober 2014

Att få dödsdomen varje gång man googlar

I dagarna fem har jag nu blött näsblod. Inte sådär hela tiden, men varje dag. En gång eller fler. Mamma sa igår att jag skulle ta och visa upp det. Eller googla. Och tror ni inte jag redan hade googlat? Och som alltid så finns det några alternativ att välja med, vare sig man är man eller kvinna.

1. Du är gravid
2. Du är dödssjuk

Så ja ba: "Enligt google har jag leukemi", och så fnissade jag. Människan som hörde oss fick tefatsögon, för "ingen frisk människa skrattar åt en sjukdom". Och då får man bara snällt förklara att man inte bara är dödssjuk, utan också har sjuk humor. Eller så är man bara tyst och låter folk tro man är smått galen.

Men så började jag tänka på hur mycket vi människor  faktiskt googlar. Vi googlar vad vi skall ta på oss idag, äta, hur vi mår (när det egentligen är oss själva som borde veta det bäst) och ifall en människa tycker om oss. (!!!) Man kan ju för tusan googla hur man kommer att se ut när man är gammal! Tänk vilken press google får på sig, och vad kluvna vi till sist blir om vi väljer att ta till oss och tro på allt som står på internet. De som faktiskt är hypokondriker, eller inte har självdistans eller distans i överlag, måste ju gå runt med en jäkla ångest av att läsa dödsdomen för varje minsta symptom. Varje dag och varje gång de sätter sig ner vid datorn. Att googla sina sjukdomar och symptom heter annars "cyberkondriker".

Har nu bestämt mig att låta google vila. Kanske inte när det kommer till att hitta det billigaste stället att köpa glasögon från (är ännu på glasögonjakt), men nog när det gäller att googla min hälsa. Jag vet ju att jag mår bra, för det känner jag. Det gäller ju att lära känna sig själv och sin kropp. Och även om min näsa just nu lever sitt eget liv, mest på grund av en förkylning, så gör det inget.

Det kan ju bli pop att gå runt med en vaddtuss i näsan.

15 kommentarer :

  1. jag har suttit otroooligt många timmar och googlat symptom och sjukdomar de senaste åren när läkarna vägrat inse att "hey something is not right" och man blir nog lite matt.. som tur är jag inte så stor hypokondriker så jag har klarat av att se nyktert på sökresultaten och sluppit oroa mig för dödsdomarna. och nu efter en längre sjukhusvistelse verkar läkarna äntligen kommit ikapp och jag har fått en diagnos jag själv luskat mig fram till för månader sedan :)

    SvaraRadera
  2. Ja, då har du ju känt av att något är fel och det var ju bra att du inte gav upp :) det är ju när man är sjuk utan diagnos som det är jobbigt. När man har fått diagnos kan man ju göra något åt saken.. Har varit i samma sits också och vet hur hopplöst det kan kännas. Men just nu så är jag ju friskförklarad och i toppskick, och känner att min näsa är inget mer än en vanlig förkylning. :)

    SvaraRadera
  3. Kan bero på vädret också. Jag har alltid under vinterhalvåret väldigt torra slemhinnor av vädret vilket gör att de är väldigt känsliga så att jag rätt fort börjar blöda näsblod. Blöder säker varannan dag mellan oktober och mars. Så om du varit mycket ute eller där det annars är torr luft och/eller varit bara lite förkyld så kan det vara att näsan bara blivit för kall och torr :)

    SvaraRadera
  4. Google är bra, men vissa har tagit det i bruk vid fel tillfällen. Google har ju faktiskt inte svar på allt och är t.ex. ingen läkare, men ändå googlar vi. Sjukt egentligen!

    Men som du säger, Google är ju bra när man vill hitta billiga glasögon, kolla upp var någon köpt en viss grej eller när man vill hitta adresser :D

    SvaraRadera
  5. Google vet allt! Sen gäller det såklart att sålla vilka sidor som är relevanta och inte så blir det en bra kompromiss av det hela :)
    Angående glasögonen kan jag rekommendera Brillo i Vasa, Carita som jobbar där är superbra! Om de då sen är billigast kan jag inte lova.

    SvaraRadera
  6. Ah vad "trevligt" att få höra en annan människa som har samma problem, och ett vettig orsak till problemet. Är ju mycket utomhus och har ju varit förkyld i en vecka nu :) Hoppas att din näsa lugnar ner sig.

    SvaraRadera
  7. Jaa, men det är väl "lättare och billigare" att självdiagnostistera sig själv. .men är man faktiskt orolig så är det ju det bästa att träffa en läkare. Och lyssna till sin magkänsla :)

    SvaraRadera
  8. Åh tack för tipset! :) hade funderat på att bara chansa och beställa hem (är bekväm av mig) men är nog bäst kanske att träffa ett proffs :)

    SvaraRadera
  9. Haha, precis. Google <3, men man får ju vara skeptisk ibland ;)

    Har själv blött tröttsamt mycket näsblod under mina år, på hösten/vintern och vid förkylning. Så jag kan varmt rekommendera nässprayen A-vita plus (bäst!!), Nozoil (eukalyptus eller menthol. Lägg den till natten om du inte vill gå med glansig olja under näsan) och Naso dexpanthenol! Alla är bra och har gjort mina slemhinnor i näsan mindre sköra = betydligt mindre näsblod! :)

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Tack för tipsen. Lugnar inte det ner sig så måste jag prova det. Ha en fin helg du med! :)

    SvaraRadera
  11. så är det ju! så otroligt skönt för dig att du är friskförklarad för tillfället, hoppas det kommer att fortsätta så! :) och krya på dig från din förkylning!

    SvaraRadera
  12. Joo! Sen Juni 2011 så har jag varit frisk, fysiskt och har det på svart på vitt. Och de gånger jag varit sjuk så är det en vanlig förkylning som andra vanliga dödliga också har.
    Hoppas att du får må så bra du kan nu och att du får rätt behandling med din nya diagnos. Kram!

    SvaraRadera
  13. En av mina bekanta har flera gånger varit nervös då hen har t.ex ätit, druckit och sovit dåligt och stiger upp hastigt.... Personen känner sig då svimfärdig och googlar upp vad det kan vara. Och läser Cancer. :D

    Så jag får trösta en person då och övertala den om att KANSKE det är bara lågt blodtryck? KANSKE det skulle försvinna on personen åt lite och drack vatten och inte satt i ett kvavt rum med solen rakt på sig en hel dag?

    SvaraRadera
  14. Cyberkondriker, vilket bra ord :D Jag är nog lite av en sån ibland, tror att jag är gravid och sjuk rätt ofta haha...

    SvaraRadera
  15. Haha, tur jag inte varit den enda... ;)

    SvaraRadera