fredag 17 oktober 2014

Att bli med glasögon

På väg in till stan igår så jämförde jag och kärleken våra ögon och hur bra vi såg. När han såg registerplåtarna långt före mig och jag inte såg texten på stora vägskyltar, så sa han att det kanske är bäst vi kollar upp mina ögon. Så det gjorde vi.

Synundersökningen gick ju smärtfritt och det enda man behövde göra var att säga det man såg, och när jag såg bättre eller sämre (satt och tittade igenom en mackapär). Optikern fixade sen ett par "glasögon" med glaslinser anpassade efter mina ögon, och jag fick pröva på att se över Vasa torg. Och jestas vad klar världen blev mitt i allt. Så resultatet efter gårdagens synundersökning blev att jag nog behöver glasögon. Fick ett kort med mina ögons styrkor och siffror på, och har faktiskt ingen aning vad de betyder.

Men att jag skall bli med glasögon, tar jag inte så hårt. Har ju känt av det länge att det börjar kanske bli dags. När man inte ser lika mycket som andra, och det inte bara beror på att man inte är så koncentrerad, så är det dags att se lite klarare. Och jag har redan hunnit kika ut några bågar som jag tycker om. Glasögon är ju snyggt! Och en skönhet klär allt.

Har samlat alla glasögon jag är intresserade av, med namn, företag och pris, i en mapp på datorn. Får nu bara sitta och fundera. Det enda som är säkert att glaset inte skall spegla sig och ha sig, då jag ändå vill att mina ögon skall synas.

Vad tycks, och har ni några tips i jakten på glasögon?

silmälasit

5 kommentarer :

  1. Som glasögonanvändare sedan elva års ålder kan jag rekommendera att välja ett par bågar som du tror att du kan använda många år. Linserna kan man behöva byta med några års mellanrum då synen förändrats tillräckligt så att man inte längre ser lika bra med de man har, men då kan man välja att bara byta linser i de bågar man har. Det sparar alltid lite pengar, men förstås måste man klara sig med galma glasögon eller linser under den tid de byter linserna. Sedan så måste man ju ändå köpa nya bågar nu och då, då de slits.

    Jag rekommenderar också att betala för den extra hinnan de kan sätta på linserna för att förhindra att de repas eller skadas av hetta. Lätt värt pengarna!

    Av de du visar här ovan är nr.3 definitivt sådana jag gillar bäst, men jag gillar lite mindre och mer fyrkantiga linser. :)

    SvaraRadera
  2. Åh tack för kommentaren och alla tips! Skall absolut betala extra så de inte går sönder med detsamma. Vet lite hur jag själv är, så det kan behövas. :) hihi, nr. 3 föll jag för igår och hade som absoluta favorit. Men det är ju bra att få se dem en stund och känna efter.. :)

    SvaraRadera
  3. Håller med Frida - det löns absolut att betala lite extra för att få extra bra slipning som gör att glasögonen tål värme och slitage bättre. Då behöver man inte tänka på att akta sig om man ska öppna ugnsluckan när ugnen är igång eller diskmaskinen när all ånga stiger upp.

    Nummer 2 är min favorit av dessa! Lycka till i glasögondjungeln. :)

    SvaraRadera
  4. Oj, om man hade en diskmaskin... ;) Men jag förstår vad du menar. Skall nog lägga till den extra slanten på mina framtida glasögon. :) Tack för kommentaren!

    SvaraRadera
  5. Mina bytte jag härom året och det blev Carl zeis, och de ändrar färg i solljus. Att de gör det när jag är ute plus att de tar bort speglingar (polariserade) gör att jag inte tänker på dem. Och det är svårt att gömma en läckerhet bakom ett par bågar!

    <3

    SvaraRadera