söndag 14 september 2014

Så fångar du norrsken på bild

Maria skrev en kommentar till inlägget Aurora Borealis:
Wow, fantastiskt..! Några tips på hur man bäst får norrsken att fastna på bild?

Först och främst så tackar jag för alla fina kommentarer jag har fått. Ni är underbara. Och nog har jag tips. Eller tänker skriva hur jag gör. Och vad jag använder mig av. Det här inlägget får också en egen kategori, "Frågor och svar", dit jag också kan samla andra funderingar ni kommer med. Allt från himmel till jord. Jag är inte hemlighetsfull.

Kamera och objektiv. Jag använder mig ju av min systemkamera. När det blir dags för att fotografera himlen, allt från blixtar och dunder, stjärnor och norrsken så använder jag mig av mitt telezoom och vidvinkelsobjektiv. Fotograferar alltid manuellt. Ställer in skärpan manuellt och öppnar bländaren till fullt, så det släpper in mest ljus. Beroende på vilken slutartid jag väljer att ha (här känner jag bara efter vilken känsla jag vill ha och hur ljust/mörkt det är) och vilken ISO jag använder. Har dock inte ISO över 400. Men det beror på vilket slags objektiv man har och hur mycket det klarar av.
RAW. Alla bilder jag fotograferar gör jag i RAW. Och utan blixt. Det är mitt personliga val som gör att jag får mest frihet med mina bilder. Och tycker att det är roligt att "framkalla" dem på datorn. Fotograferar man i RAW så måste man dock se till att man har en dator och program som klarar av att öppna bilderna, och bli inte sedan rädd när de ser platta och gråa ut till en början.
Stadigt stativ och fjärrutlösare. För skarpa bilder där det enda man låter röra på sig är det dansande norrskenet.
Bra och varma kläder. Speciellt till vintern. Man vill inte stå och frysa och låta det förstöra ens stund under den vackra himlen.

Våga testa dig fram! Experimentera! Det finns inga rätt eller fel när det kommer till att fotografera. Många av de fotografier jag fotograferar visar hur jag känner och ser på världen. Jag fotograferar inte efter en bok, utan efter mitt hjärta.

norrskencarloine

1 kommentar :

  1. […] Jag fick se norrskenet också! Åh så härligt och som jag njöt under universums vackraste himmel. Skrev också ett blogginlägg om hur du fångar norrskenet på bild.  […]

    SvaraRadera