onsdag 10 september 2014

Hej dagbok! Caroline 10 år

Jag har den här morgonen gått igenom två gamla dagböcker. Jag började skriva när jag var 9 år i dem och hade just fyllt 11 år när de blev fyllda av händelser. Det är en lite märklig känsla att läsa sånt som hänt för 14 år sedan. Och att sedan veta vad som kommer att hända i 10 åriga Carolines liv. Och jag har velat visa upp mycket, men det skulle bli ett så otroligt långt blogginlägg då. Här visar jag i alla fall upp lite guldkorn, både glatt och ledsamt, med bildtext. Både med översättning och vad jag funderar nu.

IMG_1118

Det här är inte mitt första eller sista "Hej dagbok! Nu är jag på wc". Tänk om jag skulle skriva "Hej bloggläsare. Nu är jag på wc." ;)

IMG_1089

Första gången jag var till Malax. Har också kommit fram till att det finns en stor chans att min sambo också varit där. Till sidan om mitt dagboksinlägg så ser ni ett utklipp från då jag blev intervjuad av EOS-tidningen (?). Superlycklig över att ha fått se Markoolio, med min hatt på huvudet med autograf av honom. Den blev sen stulen i skolan.

IMG_1093

Hade i flera dagar före skrivit om att jag skulle se scream-filmen, och det skulle bli kul. Sen blev jag tydligen så rädd att jag skakade efteråt. Hahaha.

IMG_1095

Och här har jag satt ord på hur det känns att vara kär. Hur det gick? Pojken jagade hellre fotbollar än flickor.

IMG_1098

Ibland får man ju bara ta och lära sig den hårda vägen. Det här är dagen jag lärde mig att man skall ha hjälm på huvudet.
"Plötsligt kom en paketbil ur en gårdsplan och jag krockade med bildörren. Nå nu dagbok vet jag att man ska ha hjälm."

IMG_1102

Det här var ju en liten jobbig händelse. För det första hade vår lågstadielärare som borde ha gått i pension för länge sen radat upp alla flickor på en rad, för att höra vem som sjöng falskt. Knäppis. Men jag ville så gärna bli Lucia. Att få sjunga inför hela skolan.

"Tänk, snart är det jul och lucia. Jag vill bli lucia. Det skulle vara kul att sjunga ut för hela skolan. Men när jag blir stor sjunger jag för hela världen. Så det så."

Men Caroline 10 år blev inte vald till Lucia. Istället fick jag vara tärna. Och som jag funderade i dagboken vad jag skulle göra. Att vara en tomte eller tärna? Bestämde mig sedan för att bli tärna, för jag hade fått en snilleblixt!

IMG_1105

 

"Jag vill vara tärna för jag har hittat på en egen dikt.
Mitt hjärta, det brinner
för barn i nöd
som saknar husdjur, kinamat o. kebab
o. inga kläder de har
de går med pilli bar.
Visst var den bra?"

Haha. Fick inte läsa upp den heller. Istället blev det någon religiös dikt om ljus, mörk och död.

IMG_1111

Men jag skrev andra dikter. Lite speciella de också.
"Mitt liv som tro, hopp och kärlek. Vi börjar med tron. Jag trodde på dig, men när du ljög dog tron. Nu är vi vid kärleken. Men om kärleken säger nej, det beror helt på dig, så där den med. Då är vi vid hoppet. Men vad är ett hopp utan kärlek och tro?"

IMG_1112

Sen mediterade jag också. Lyssnade på meditationskassetter (oujee, det var kassetter på den tiden) och blev trött. Eller så berodde det på att jag var lyckligt ovetandes om att jag hade underproduktion av sköldkörteln, och därför var trött.
Sen lite mera funderingar över lucia, och här har jag trauma över att bränna upp håret. Här hade jag så långt hår att jag kunde sitta på det.

IMG_1104

Jag och mamma brukade fara och se på Harry Potter på bio. Och jag sparade biljetten. För det var en lycklig stund jag alltid skulle minnas.

IMG_1114

Här har jag och mamma varit och sett på Sagan om ringen. Självklart sparade jag biljetten.
"Idag har jag varit på sagan om ringen. Det är också en superbra film!!! Jag hoppade till ibland. Sagan om ringen handlade om hober och alfer.Det fanns också monster. Många huvuden blev avskurna och det kom överraskningar hela tiden."

Verkar som att jag haft en rolig stund. Lägger sambon på Sagan om ringen idag så somnar jag efter 10 minuter. Fastän vi ser den i 3D.

IMG_1127

 

Jag trodde det bara skulle stå om kompisproblem och kärlek i mina dagböcker. Men Caroline 10 år visste att man kunde dö när som helst. Och det var inte döden i sig som var skrämmande eller ledsamt, utan vad mamma skulle sörja. Lite tunga saker att skriva om.

IMG_1116

Så jag avslutar med att skriva om vad man gjorde förr i tiden på julafton. Endera har jag haft vild fantasi eller så har någon skojat med mig.

2 kommentarer :

  1. Hahah så kul! Och den där luciadikten - oh my. :'D

    SvaraRadera
  2. Ja den dikten kom rakt från hjärtat. :)

    SvaraRadera