söndag 28 september 2014

För 20 år sedan

I flera veckor har media skrivit om den här dagen. Påmint, intervjuat och publicerat bilder. Idag är det 20 år sedan Estonia sjönk. Svenska.yle.fi har gjort en helt bra sammanfattning av händelsen. På Ot.fi så skrivs det "Var befann du dig när Estonia sjönk? Vilka minnen har du från dagen för 20 år sedan?".

Och i detta blogginlägg så berättar jag vad jag gjorde och var jag var för 20 år sedan.

Jag är ju född och bodde de första fyra åren av mitt liv på Åland. Fyra dagar efter min fyra års födelsedag så flyttade jag och mamma till Jakobstad. Och natten Estonia sjönk, så var jag också ute på havet. I en liten båt som bara rymdes en liten lastbil. Så det var en liten båt. Jag kan ju inte säga att jag minns allt, men det som fastnade hos Caroline 4-år var hur man såg ett stormande hav utanför fönstret. Och jag och mamma som höll om varandra.

Natten som Estonia sjönk blev en stor milstolpe i mitt liv.

Man ska ju inte "tänka om", men ibland kan jag fundera smått hur livet såg ut om jag och mamma stannat kvar på Åland. Istället för att sluta prata åländska vid åttaårs-ålder så skulle jag fortfarande gör det nu. Kanske bo på en liten ö, om jag inte fått samma fasoner och flyttat hemifrån som femtonåring. Säkert skulle jag haft borrelia för länge sen, på grund av alla fästingar på ön. Och tvestjärtarna som finns där skulle jag bara ha slått sönder, istället för att få panik över.

Jag vill ju tro att allt som sker har en mening. Och egentligen är jag tacksam över allt som har skett. Annars skulle jag inte vara där eller den jag är idag.

Vad minns du för 20 år sedan?

IMG_0362

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar