torsdag 18 september 2014

Är vi redo för ett feministiskt parti?

Är vi redo för ett feministiskt parti? Det frågar sig svenska.yle.fi, och jag svarar ja. Och det är inte på grund av att det skulle vara "hippt eller trendigt", utan för att vi behöver det. Vi behöver jämställdhet, mänskliga rättigheter och säkerhet. Oberoende på kön, färg, sexualitet eller ålder.

Det tar ont i mitt hjärta när jag ser eller hör människor som spottar och fräser för att det kommer flyktingfamiljer till trakterna. Att en kvinna skall vara hora på grund av hur hon klär sig eller att en man skall bli kallad bög för att han kan sköta om hem och trädgård. Att vi ska sluta kategorisera våra medmänniskor på grund av hudfärg, kläder, intressen, historia eller sexualitet.

Jag vill att mina framtida barn skall kunna växa upp i ett samhälle och en värld där de inte skall bli mobbade för hur det ser ut, beter sig eller vilken sexuell läggning de föds med. Och om de blir det (galningar finns överallt), så skall de ha tron att de duger. Precis som de är.

Att min framtida son skall kunna klä sig i rosa om han vill eller leka med dockor om det är det han vill. Utan att bli mobbad. Och vet ni vad? Om ett barn mobbar ett annat barn, så beror det bara på fördomar som hen har fått lära sig hemifrån. Piste. Punkt slut. För innerst inne är barn oskyldiga. De bara gör och säger bara vad de har lärt sig. Och från detta hem skall de lära sig kärlek. Att alla är lika värda.

Jag vill inte att folk ska behöva anpassa sig för att bli accepterade. Att fördomar ska suddas ut och att vi ska bli mer respekt åt andra. Och oss själva.

Att vi ska våga kalla oss feminister, kvinna eller man, och att vi står för en jämställd värld, acceptans och kärlek.

IMG_1637

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar