tisdag 1 april 2014

Poisson d'avril

Det är första april och det är vitt på marken av ett snötäcke. Måste vara vädrets aprilskämt. Tur att det inte är mycket snö i alla fall, och att de har lovat sol idag. Om det ändå inte blev någon ordentligen vinter i år, så tycker jag det kunde fortsätta vara fint vårväder och låta blommorna blomma ifred i rabatten.

Sitter nu och dricker måriskaffi och börjar så småningom bli redo för en arbetsdag. Har inga andra stora planer för idag, men det är ju bra det också. Gäller bara att ta vara på dagen och göra det bästa av den.

Men kommer kanske att trippa lite på tå så länge jag nu minns att det är första april. Många tar vara på dagen genom att skämta och jag brukar nog falla för aprilskämt. Mest för att jag glömmer vilken dag det är.
På franska kallas det "poisson d'avril" (allting låter vackrare på franska), eller så kan man sjunga en liten ramsa på finska "aprillia, aprillia, syö silliä, juo kuravettä päälle" eller på svenska "april april din dumma sill, jag kan lura dig vart jag vill".

Bukar ni hitta på aprilskämt, eller vilket är det bästa aprilskämtet ni fallit för?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar