torsdag 27 mars 2014

Vad hälsa är för mig

Jag bloggade tidigare om en intressant uppgift vi skulle göra i skolan igår. Vi fick ett papper och skulle rita oss själva i mitten. Sen skulle vi göra en mindmap och skriva upp det som är hälsa för oss. Det som får oss att må bra, eller det vi borde göra för att må bra. Hälsa kan vara så varierande från person till person. Och det finns inga rätt eller fel, för allt kommer till var man har själv för erfarenheter och vad man har tagit lärdom av i livet.

Som jag ser mig själv idag så är jag i toppskick, och det är jag tacksam för varje dag. För sex år sedan så var hälsa för mig att komma ur sängen på morgonen. Och det var jag tacksam för då. Många kanske tar på sig offerkoftan när man själv eller någon i en närhet drabbas av en sjukdom. Tror det var värre för de i min närhet när jag var sjuk. "Kanske ska jag lära mig något av det här också", tänkte jag.

2011 blev jag friskförklarad från en "kronisk sjukdom" och kan sedan dess räkna på en hand de gånger jag har haft en ordentlig förkylning. Jag är en vanlig dödlig som lever ett normalt liv (vad som nu än är normalt) och är tacksam till livet. Tar inte mycket för givet och ser mirakel i det mesta.

Det här är min mindmap över vad hälsa är för mig.





Testa på att göra själv en mindmap vad hälsa betyder för dig. Vad som är viktigt i ditt liv. När man får det konkret på papper så kan det väcka mycket i en, och mitt i allt så gör man något åt det också.

"Let go, let God", har ingenting med Gud eller religion att göra för mig. Det betyder att släppa taget om det man inte kan påverka. Att acceptera, förlåta och gå vidare.
"Nuet" och "No hätä" (ingen stress). Jag tror att alla sjukdomar aktiveras av stress. Därför försöker jag verkligen att hålla mig lugn och i nuet. Ingenting blir varken bättre eller går snabbare av att man stressar.
Behov. Vi har alla behov, medfödda och inlärda. Jag kan fråga katterna vad de har för behov av att till exempel dra bort locket från golvsilen, men också se till vad jag själv har för behov av vissa beteenden. Om det är något som är bra eller tar mera energi än det ger tillbaka.
Meditation för mig är musiken och att få fotografera. Jag bor mitt i naturen och tycker det är så vackert med ängar och stjärnhimmel om natten.
"God mat". Tycker det räcker bra med glutenfri diet för mig på grund av min celiaki, och ser till att äta god mat och njuta av den. + choklad varje dag.
Kärlek är det viktigaste i livet. Inte bara till sin partner, familj, vänner och djur, utan FRAMFÖRALLT KÄRLEKEN TILL DIG SJÄLV.
Lugn och ro. Många har för mycket på gång och när det sedan kommer en ledig stund så förstår de inte vad de skall göra av den. Istället för att slappna av och vara för sig själv en stund, så blir de rastlösa. Själv så tar jag hellre lugnet framför en fullspäckad dag där man skall vara på 20 ställen på en gång. Sova, säger ju sig själv.

Som jag skrev tidigare så var min tanke om sjukdomen att jag skulle lära mig något av det. Och jag lärde känna mig själv, självkännedom. Jag vågade börja säga JA och NEJ. Att känna efter vad jag själv hade för åsikt och vilja, och var inte rädd att säga den heller. På vägen till friskförklaringen så var det personlig utveckling på schemat och det är något man får arbeta på med hela livet. För man kan ju inte vara kvar i ekorrhjulet när världen rullar vidare.
Och som Grynet sa: "Ta ingen skit". Jag ser till att omge mig med kärleksfulla och härliga människor. På samma sätt som jag vill vara en kärleksfull och härlig människa till dem. Att leva lite som i en "bubbla" där all negativitet och stress studsar bort, men kärleken släpper man in.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar