fredag 21 mars 2014

Patofysiologi och inlärningsstil

Igår arbetade jag halva dagen och satt i stort sett andra halvan, tills jag blev trött och tog natten, och läste till patofysiologi-tent. Giv mig styrka. Det finns så många sjukdomar och alla celler reagerar på ett specifikt sätt vid en viss sjukdom. Och det skall jag tydligen kunna utantill. Känns lite som läkarstudier, även om det inte är det. Tur i alla fall att jag är nog lite intresserad av cellerna, och tycker det skulle vara himla roligt att sitta och tittade på celler i ett mikroskop.

Även om jag redan visste att min inlärningsstil är kinestetiskt så testade jag att göra två olika test nu på morgonen. Och fick som väntat kinestetiskt. Jag känner att kanske när jag tidigare gått i skolan så har lärarna haft svårt att förstå att man inte kan lära sig genom att bara lyssna eller skriva ner. Istället för att fundera om det kan vara inlärningsstilen eller ens sätt att föreläsa på som är problemet, så är det barnet som är en bråkstake med inlärningssvårigheter.

Jag har väl aldrig varit den som suttit stilla (kan byta sittställning ofta) eller tyst under en lektion, och det kan ju bero på min inlärningsstil och/eller att jag har mycket egna åsikter på hjärtat. Men det är först nu vid vuxenstudierna som det accepteras mera och vissa lärare vill faktiskt göra inlärningstest på en ny klass innan de börjar föreläsa. Yes!
Och är det något ny arbetsuppgift, dataprogram, eller att baka eller bygga något så följer jag inga recept. Bara testar mig fram och hoppas på det bästa (kanske inte jag skall bygga ett hus själv, hehe).

Och när jag läser till en tent så kan det se lite råddigt ut. Jag flyttar på mig om platsen inte känns bra. Jag gör ofta fler saker på en gång, och det är inte för att jag är hyperaktiv eller rastlös (eller en bråkig elev som många äldre lärare kan ha åsikt om). Och så försöker jag leva mig in i det jag gör. Det är för att jag lär mig bäst då.

Här kan du själv testa vilken inlärningsstil du har. Frågorna påminner ganska mycket om varandra.
http://www.advantumkompetens.se/kontakt/kunskapsbiblioteket/tester/testa-din-larstil/
http://studiekoll.se/enkat.html

Nu ska jag fixa mig i ordning för en ny arbetsdag. Hoppas ni får en riktigt fin dag, gott folk!
(ett tidsinställt blogginlägg dyker upp senare under dagen)




En badass "liten ätarcell" som äter bakterier till lunch och lyssnar på hiphop.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar