söndag 30 mars 2014

Svar på fråga: Jag och min kamera

Fick en fråga för någon dag sen som jag tänker svara på nu. Jag blir glad när det kommer läsarfrågor och svarar självklart så gott jag kan på allt! :)

Sassa
Nu efter att jag tittat igenom dina bilder lite här på bloggen så tror jag bestämt att du får ta och rabbla upp alla kameragrejer du har :D Väldigt fina bilder blir det! Skicklig fotograf också förståss! :) Såå.. förutom det nya macrosettet, vad har du för kamera och vilka objektiv/grejer använder du till den? Tacksam för svar! Funderar själv på att utöka mitt fotograferingsintresse och tänker handla in lite nytt till kameran.

Här har jag plockat fram det jag äger och använder när jag fotograferar.
Jag har en Canon EOS 1100D. Den är mycket bra och jag är fortfarande lika nöjd med den som när jag köpte den på luciadagen för några år sen. 
Med på köpet så fick man objektivet Canon 18-55 mm. Det är nog ett bra objektiv att ta vardagsbilder med, men eftersom jag gärna fotograferar naturfoto så ville jag uppdatera mig.
Så nu använder jag mig av Tamron 18-200mm, som används mest när jag fotograferar månen, stjärnhimlen, fåglar och natur. När det kommer till porträtt och macrobilder så använder jag mig av Canon 50 mm. Det är ett riktigt prisvärt och fint objektiv som har blivit väl använt. 
På köpet när jag köpte objektiven så fick jag ett motljusskydd som ska ge bättre kontrast och skydda linsen.
Den här veckan fick jag också hem mitt macroset/mellanringar till kamerafamiljen. Det är tre mellanringar som gör så att jag kommer ännu närmre ett objekt jag vill fotografera. 
När jag fotograferar porträtt, månen eller stjärnhimlen så använder jag mig av stativ (med flera vattenpass på sig) och fjärrutlösare. 

Sen vill jag också poängtera att det är inte kameran eller objektiven som gör fotografen. Det som är det viktigaste är att man fotograferar det man tycker om och vågar experimentera. Det kan se lite roligt ut för det mesta när jag fotograferar, men det bjuder jag på. :)

Roligt att höra folk är intresserade av vad jag använder mig av för objektiv, och hoppas att Sassa utvecklar sitt fotointresse. Har ni några mer frågor, allt mellan himmel och jord, så svarar jag gärna.

MVH Caroline och kameran

1 kommentar :

  1. Tusen tack för svar och detta inlägg! :) Jag håller verkligen med om att det är inte kameran och objektiven som utgör bilderna utan väldigt mycket hänger det på fotografen. Tycker själv om att experimentera och står/ligger gärna själv i alla möjliga vinklar när jag fotar :D Har för tillfället en Canon 600D men eftersom jag har bara medföljande objektiv, 18-55mm, precis som dig, så börjar jag bli trött på att vara så begränsad i fotograferingsmöjligheterna och vill utöka sortimentet. Är själv också mest intresserad av natur och väldigt nära bilder (macro) så att få höra vilka du använder dig av hjälper till i mina val. Objektiven (och ringarna, väldigt oläst på just dessa) finns ju i alla möjliga prisklasser och flera märken. Man vill ju ha valuta för pengarna och hör gärna vad andra har att säga om sina grejer förrän jag bestämmer mig för vad jag köper :) Tack! PS. Härlig bild :D

    SvaraRadera