tisdag 25 mars 2014

Damn you läkemedelsräkning

Igår kväll så fick jag lite spunk. Vet inte om det beror på att jag var trött och pms:ig eller om läraren skrivit fel svar i facit (eftersom jag, sambon och kalkylatorn fick exakt samma svar), men det överensstämde inte med facit. Ingenting blev som jag ville när jag skulle öva på läkemedelsräkning igår.
Det handlar om infusioner, droppar, droppahastigheter... och jag hade en jobbig stund.
Sambon hade i alla fall stort tålamod med mig och sen så bestämde jag mig att det är väl bäst att bara lämna det, och fråga ut läraren idag hur hon räknar talen, så åtminstone man klarar tenten i morgon.
Vi får inte använda oss av kalkylator. Bara hjärnan, penna och suddgummi, och det får inte vara ett minsta fel.

Damn.

Men det är onödigt att stressa, och det vet jag, även om det kändes hopplöst igår kväll. Om jag nu ska tänka positivt så har jag faktiskt klarat två tidigare läkemedelstentor och får väl bara intala mig att
JAG KAN. JAG VILL. HE GAR NO BRA.
Fake it 'til you make it?

Och det var vad jag hade på hjärtat om skolan och läkemedelsräkning. Patofysiologi känner jag mig däremot lugn inför. Får väl ta den känslan och överföra den till matematiken, och höra matteläraren i högstadiets ord: "Du är fenomenal på huvudräkning".


Nu sitter jag och dricker måriskaffi. Fick lite extra ledig tid nu på morgonen, när vi börjar lite senare idag på grund av ett studiebesök. Ska iväg in till stan och besöka ett gym för seniorer. Det blir ju skoj. Speciellt när det är lovat sol och jag har ny fin jacka att trippa runt i.


3 kommentarer :

  1. Svar
    1. Tack! :) Det visade sig att jag räknat rätt hela tiden, så nu är jag kolugn, hehe.

      Radera
  2. Bra! En bra grej: tydliga siffror och räkna fram och tillbaka och lita på sig själv. Ett tag på två olika byggen jag hade ansvar för så var det 10-20 gubbar som ifrågasatte mig och att jag gjort fel. Jag visste att det var rätt det jag gjort och det var skönt när de förstod till slut men det var tufft en tid. Slutligen ska man fråga sig om svaret man får är rimligt och ha i minnet att alla gör fel ibland.

    Hade bra nu=)

    SvaraRadera